Jenny Klinge (Sp): Hvem har lagt føringene om at hver saksbehandler i førstelinjen må behandle 1000 passøknader i året, hva er bakgrunnen for dette, hvilke formål er dette kravet ment å ivareta, og hvilke (hvis noen) internasjonale standarder stiller et slikt krav?
Begrunnelse
I politidistriktene arbeides det nå med ny struktur for passtjenestene, og denne saken skal med tiden opp i Stortinget. I svar på skriftlig spørsmål nr. 1085 fra Per Olaf Lundteigen 16.5.17, skriver statsråden at «Politiets arbeid med utstedelse av pass moderniseres for å bedre etterlevelsen av internasjonale sikkerhetskrav og for å imøtekomme kritikk fra Riksrevisjonen».
Politidirektoratet har bedt politidistriktene om å utarbeide sine forslag, og direktoratet har i denne forbindelse gitt føringer for strukturen, blant annet gjennom brev til politimestrene av 1.3.2017. Det vises her til International Civil Aviation Organization (ICAO) sine dokumenter om beste praksis, og til Riksrevisjonens gjennomgang av passtjenestene i Norge. Det står imidlertid ikke noe i disse dokumentene om at en saksbehandler må behandle 1000 søknader i året. Likevel er en del av føringene som har kommet fra Politidirektoratet. Når det blir lagt en så høy liste for antall saker per saksbehandler i førstelinjen så får dette naturlig nok konsekvenser for antall steder hvor det vil kunne søkes om pass, og det legges opp til en kraftig reduksjon av slike steder.
Jeg mener det er viktig å få klarhet i hvem som har satt dette kravet, hvorfor det har blitt satt, og hvilke internasjonale krav dette ev. er ment å oppfylle. Dersom dette først og fremst handler om kvaliteten på kursing av saksbehandlerne burde dette være mulig å løse med å tilføre mer ressurser.