Ruth Grung (A): Stortinget har vedtatt at Forsvarets utdanningssystem bør reformeres for å bedre kvaliteten. Forsvarssjefen har i sine kommentarer til langtidsproposisjonen uttrykt bekymring for at innsparingspotensialet på 530 mill. kr er vel optimistisk. Stortinget forutsetter at innsparing, effektivisering og rasjonalisering ikke skal gå på bekostning av utdanningskvaliteten.
Hva er status og forventet fremdrift på arbeidet med utdanningsreformen sett i lys av føringene fra Stortinget?
Begrunnelse
Forsvarssjefen har også anbefalt å vente med strukturelle endringer inntil Forsvaret har implementert ny militær ordning og erfaringene med denne er kartlagt. Regjeringen valgte allikevel å starte innsparing innen utdanning.
Regjeringen velger også å ta all innsparing på de lavere nivå: krigskoler og befalsskoler. Det til tross for at all erfaring tilsier at god kvalitet på de laveste nivå er med å sikre god rekruttering av fremtidige krigere.
Stortinget har i merknader lagt vekt på hvor viktig det er at utdanningssystemet klarer å bygge felles kultur og profesjonsidentitet på tvers av forsvarsgrenene. Samtidig er et nært samarbeid mellom det operative leddet og utdanningsinstitusjonene en forutsetning for kvalitet, relevans og en utdanning som dekker tekniske behov. Stortinget la til grunn at Forvarets utdanning må understøtte egenarten i den militære profesjon, og at studiene som tilbys må være relevante, behovsprøvde, fleksible og kostnadseffektive. Stortinget var også opptatt av å unngå at en organisatorisk sammenslåing skulle medføre et nytt lag av komplekse styringslinjer og unødig byråkratisering.