Emilie Mehl (Sp): Mener statsråden at det har vært en god prosess i forkant av stenging av studentklinikken ved Psykologisk Institutt ved Universitetet i Oslo, og hva vil han gjøre for å sikre åpenhet, demokratiske prosesser, nødvendige utredninger og pasienthensyn i videre prosesser rundt klinikken?
Begrunnelse
Studenter ved Psykologisk Institutt ved Universitetet i Oslo opplevde tirsdag 10. oktober at universitetsledelsen stengte deres studentklinikk (internpraksis) med umiddelbar virkning. Stengingen skjedde uten varsel, og tilsynelatende uten at det forelå klager eller spesielle hendelser som tilsa at slik stenging var nødvendig. Stengingen ble ikke behandlet av verken fakultetsstyret eller universitetsstyret, og pressekontakt for universitetsledelsen forklarte avgjørelsen med «systemmessige forhold» (Dagbladet, 11. oktober 2017) uten å gi noen nærmere begrunnelse. Studentene reagerer med bekymring for brukerne av klinikken som umiddelbart fikk sine behandlingsløp satt på pause uten varsel eller forklaring. Avgjørelsen kan dermed være kilde til usikkerhet rundt klientenes terapiforløp, hvilket ikke er forenlig med gode terapeutiske prosesser. Klinikklederne og studentterapeutene fikk heller ingen informasjon eller forvarsel før universitetsledelsen publiserte sin pressemelding kl. 14:00 samme dag. Studentene uttrykker videre frustrasjon over at prosessen har gått utenom demokratiske organer hvor studenter og ansattes rett til representasjon, innsyn og påvirkning skal ivaretas. I forkant av stengingen har det pågått en debatt og prosess om integrering av klinikkdriften med spesialisthelsetjenesten tilknyttet Lovisenberg Diakonale sykehus. Studenter og ansatte mener at en innlemmelse i spesialisthelsetjenesten vil føre til en svekket terapiopplæring, både med hensyn til faglighet og autonomi. Det uttrykkes bekymring for at integrering vil skje uten at saken har vært til behandling ved fakultetet eller er tilstrekkelig utredet og begrunnet juridisk og faglig.