Skriftlig spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:57 (2017-2018)
Innlevert: 16.10.2017
Sendt: 17.10.2017
Besvart: 24.10.2017 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): En EU-dom har gjort det ulovlig for bedrifter å kun tilby dyre telefonnumre til sin kundeservice. Private aktører har fått frist til søndag 15. oktober med å avskaffe spesialnumrene. Men det er fortsatt lov for det offentlige, for eksempel sykehus, å bruke slike dyre numre.
Vil statsråden umiddelbart instruere helseforetakene om å avvikle praksisen med dyre spesialnumre?

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg besvarte et lignende spørsmål i mitt brev av 27. september 2017 til Stortingets president vedrørende telefonnummeret 05515 til pasientreisekontorene (spørsmål nr. 1598). I mitt brev orienterte jeg blant annet om at det offentliges bruk av spesialnumre vurderes i den enkelte tjeneste og sektor, og at Pasientreiser HF har under vurdering innføring av andre ordinære publikumsnummer.
I forbindelse med dette nye spørsmålet, som jeg oppfatter at knytter seg til hele spesialisthelsetjenesten, har departementet forespurt de regionale helseforetakene om praksis knyttet til bruk av spesialnummer. Alle helseregionene har eksempel på helseforetak som benytter spesialnummer, både kortnummer og 800-nummer. Særlig bruken av femsifrede telefonnummer er nok innført for å gjøre det enklere for befolkningen å huske og komme i kontakt med helsetjenesten, men det har ført med seg kostnader for både publikum og helseforetak. De regionale helseforetakene har orientert om at de fleste helseforetakene som benytter slike telefonløsninger i dag allerede har igangsatt et arbeid for å se på andre løsninger for publikumshenvendelser. Det er på bakgrunn av disse orienteringene grunnlag for å si at sektoren på eget initiativ nå ser ut til å ha en kritisk gjennomgang av bruken av spesialnumre, og at flere av regionene er i ferd med å terminere bruk av disse.
Jeg mener det er bra at regionene og deres helseforetak nå vurderer på hvilken måte publikum skal kunne komme i kontakt med dem i fremtiden, og jeg oppfatter at man ønsker å benytte løsninger som verken belaster publikum eller tjenesten med unødvendig høye kostnader.
Avslutningsvis vil jeg peke på nødvendigheten av, og mulighetene som ligger i, å tenke nytt i kommunikasjonen med publikum og pasienter. Digitale løsninger har allerede gitt oss nye kanaler og tjenester som vi har store forventninger til. Helseforetakenes egne Intranettsider må brukes målrettet, tjenestene på helsenorge.no skal bygges videre ut, mobilløsninger er på vei inn og telefonløsningene må utvikles. De nye vurderingene av bruken av spesialnumre som allerede er i gang i helseregionene vil være en del av dette bildet.