Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:73 (2017-2018) Innlevert: 17.10.2017 Sendt: 18.10.2017 Besvart: 24.10.2017 av klima- og miljøminister Vidar Helgesen
Heidi Greni (Sp): Holtålen kommunes forskrift om bruk av el-motor på båt i vann under 2 km2 er opphevet av fylkesmannen i Sør-Trøndelag. Forskriften ble gitt for å fremme fritidsfiske og friluftsliv. Forskrift om motorferdsel i utmark er endret slik at det er gitt en generell tillatelse til bruk av el-sykkel i utmark. Statsråden har uttalt at dette er positivt for folkehelsen ved at flere kommer seg ut i naturen. Er statsråden enig i at el-motor på båt og på sykkel begge er støysvake og derfor egner seg for bruk i utmark for frilufts formål?
Vidar Helgesen: Bruk av motorbåt i innlandsvann og vassdrag reguleres av motorferdselloven. Bruk av motorbåt er tillatt på vann større enn 2 kvadratkilometer. I mindre vann er bruk av motorbåt (inkl. båt med påhengsmotor) i utgangspunktet ikke tillatt. Forbudet gjelder uavhengig av om det er bensindrevet eller elektrisk motor. Kommunestyret kan gi forskrift om at bruk av motor på innsjøer mindre enn to kvadratkilometer likevel skal være tillatt når det foreligger særlige grunner. Slike særlige grunner kan for eksempel være nødvendig transport til hoteller, hytter og turistattraksjoner som ligger slik til at de er avhengig av båt. Det har vært lagt til grunn at slike forskrifter skal gjelde bruk til et nyttig og nødvendig formål, ikke ren fornøyelseskjøring. Jeg er enig i at det er noen klare fordeler med elektriske motorer som gjør at de i noen tilfeller kan gi færre negative virkninger for omgivelsene enn forbrenningsmotorer. Imidlertid mener jeg at en el-sykkel og en båt drevet av el-motor gir såpass ulike virkninger for omgivelsene at det ikke kan settes likhetstegn mellom disse. Bruk av el-sykkel i utmark er nå tillatt. Dette gjelder alminnelige el-sykler med begrenset motorstyrke og med hastighetsbegrensning, da slike sykler skiller seg svært lite fra vanlige sykler når det gjelder påvirkning på omgivelsene. I innsjøer som er mindre enn 2 km² er det ikke bare støy som gir virkninger for omgivelsene ved bruk av motor på båt. Når størrelsen på innsjøene ikke er større, kan også fart og omfanget av båtbruk virke negativt inn på annet friluftsliv, for eksempel badende og padlende, og på dyre- og fugleliv. Jeg vil også påpeke at el-motorer for båt er i stadig utvikling, og det leveres el-motorer for nær sagt alle slags båter og farkoster til vanns. Det er klart at disse kan gi store og ulike virkninger for omgivelsene selv om de alle har el-motor. Samtidig er behovet for bruk av motor på båt i vann som er under 2 kvadratkilometer begrenset. Transportavstandene i slike vann blir naturlig nok relativt korte. Jeg er allikevel enig i at det kan være grunn til å se på om dagens regler er hensiktsmessige, og om det kan være grunn til å gi en åpning for bruk av elektriske båtmotorer med begrenset effekt i vann mindre enn 2 kvadratkilometer.