Skriftlig spørsmål fra Martin Henriksen (A) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:78 (2017-2018)
Innlevert: 17.10.2017
Sendt: 18.10.2017
Besvart: 20.10.2017 av kunnskapsminister Henrik Asheim

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): På bakgrunn av at det var statsråden selv som initierte møtet, hvilke tiltak for å avhjelpe eller bøte på situasjonen la kunnskapsministeren fram i møtet med Oslo kommune?

Begrunnelse

11. oktober innkalte kunnskapsministeren, justisministeren og integreringsministeren Oslo-politiet og Oslo kommune til et møte om vold i Osloskolen. Bakgrunnen var medieoppslag om uro ved videregående skoler i Oslo. At kunnskapsministeren selv innkalte til møtet på bakgrunn av hendelser i en kommune er en ny og spesiell praksis.
Til NTB uttalte Kunnskapsdepartementet at hensikten var å finne ut hvordan ulike forvaltningsenheter kan bidra sammen for å bedre situasjonen.
Byrådet i Oslo har satt åtte videregående skoler i Oslo inn i såkalte utviklingsløyper, som innebærer at de får flere miljøarbeidere og lærere og et tettere samarbeid med politiet og bydelenes tjenester for barn og unge. I sitt budsjettforslag for 2018 har byrådet lagt inn 60 millioner kroner de neste årene til tiltak for å skape et bedre skolemiljø på utvalgte videregående skoler, som blant annet skal gå til å skape et sterkere lag rundt elevene. På møtet la byrådet fram ytterligere tiltak, blant annet forslag om å gjennomgå reglementet for bortvisning og innføre en aktivitetsplikt for elever som bortvises, etablering av en permanent ordning med NAV-veiledere, økt forebyggende arbeid på skolene fra spesialisthelsetjenestenes side, økt kriminalitetsforebyggende arbeid fra politiet rettet mot barn og unge og bedre informasjonsutveksling mellom skole og politi om individdata.
I tillegg inviterte byrådet regjeringen til å bevilge minst like mye som byrådet til områdesatsinger i Groruddalen, Oslo indre øst og Oslo sør.
Jeg forventer at statsråden på samme måte bidro konstruktivt ved å legge fram egne forslag til tiltak.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Jeg hadde et nyttig møte med representanter fra Oslo kommune, Oslo-politiet, Politidirektoratet, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen og Fafo. I tillegg deltok både justis- og beredskapsministeren og innvandrings- og integreringsministeren. Hensikten med møtet var å få samlet informasjon om situasjonen ved enkelte videregående skoler i Oslo og sammen diskutere hvordan ulike forvaltningsnivåer og -enheter kan bidra sammen. Flere av deltakerne hadde konkrete forslag til tiltak. Jeg var opptatt av å lytte til disse, og nå følger departementet opp flere av innspillene.
Ingen av oss vil ha en situasjon i norsk skole der elever opplever vold og trusler. Det er særlig tre ting som jeg opplever at det er viktig å arbeide videre med nå. For det første må det gjøres mer for at de som starter på videregående har det faglige utgangspunktet de trenger for å kunne gjennomføre opplæringen der. For det andre må vi se enda nærmere på hvordan stat og kommune kan jobbe tettere sammen. For det tredje må vi sikre et godt samarbeid mellom skoleeier, politi og andre etater.
Etter innspill i møtet vil jeg dessuten vurdere to helt konkrete tiltak knyttet til regelverket. Nummer én er at jeg vil se på om regelverket er til hinder for at skolene kan utvise elever som utøver vold. Om det er tilfelle vil jeg foreslå en lovendring, men da må vi samtidig sikre at elevene likevel fanges opp og ikke henvises til et skadelig utenforskap. Nummer to er at vi skal se på regelverket som regulerer informasjonsdeling mellom skole og andre aktører, for eksempel politiet. Samarbeid mellom aktørene må være enkelt og effektivt, samtidig som det ivaretar elevenes personvern og tillit til aktørene rundt dem.
Regjeringen har i Prop. 1 S (2017–2018) foreslått å bevilge 30 millioner kroner til kriminalitetsforebyggende arbeid blant unge i Oslo Sør. I tillegg foreslår vi å fortsette områdesatsningen i Groruddalen ved å bevilge 38,9 millioner kroner i 2018, ti millioner av disse er fra Kunnskapsdepartementet tilknyttet delprogrammet Oppvekst og utdanning.
Det er ingen grunn til å bagatellisere problemene som Oslo har opplevd med vold og trusler på sine skoler. Det er vårt felles ansvar å sikre at det nå arbeides godt og kontinuerlig for å forebygge og håndtere disse problemene, slik at alle elever og ansatte ved norske skoler kan oppleve en hverdag preget av læring og trivsel.