Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:80 (2017-2018)
Innlevert: 18.10.2017
Sendt: 18.10.2017
Besvart: 25.10.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke tiltak vil statsråden be Statens vegvesen sette i verk for å bedre trafikkavviklingen øst for Fetsundbrua i morgenrushet, og vil statsråden ta særlige initiativ som gjør at kollektivtrafikken fra området øst for Glomma ikke skal hemmes av køen?

Begrunnelse

Øst for Fetsundbrua i Fet kommune i Akershus finnes en rundkjøring som i rushtiden om morgenen er en av de største proppene på riksveg 22. Dette er til stor belastning for de reisende. Rundkjøringen kanaliserer trafikk fra de tre veiene inn på Fetsundbrua østfra. Senhøsten 2016 ble det etablert rundkjøring vest for brua, noe som det ble påstått også skulle avhjelpe trafikkavviklingen øst for brua i morgenrushet. I svar til Janne Sjelmo Nordås (Sp), som spurte om ytterligere initiativ for å begrense morgenkøene øst for Fetsundbrua, svarte samferdselsministeren følgende 11.11.16:

«Ei ny rundkjøring til erstatning for kryss på rv. 22 vest for Glomma er venta å leggje til rette for betre trafikkflyt i området, også på austsida av brua. Det er for tidlig å konkludere med effekten av den nye rundkjøringa. Rundkjøringa blir ferdigstilt i desember i år [2016] og erfaringsmessig treng alle nye løysingar ein tilvenningsperiode før dei fungerer optimalt. Det er derfor naturleg å gjere nye vurderingar av avviklinga i begge kryssa etter at den nye rundkjøringa er ferdigstilt. Eventuelle andre tiltak aust for brua vil og bli vurdert da.»

Per oktober 2017 kan det konstateres at det fortsatt er store køproblemer øst for Fetsundbrua i morgenrushet (og tilsvarende kø vest for brua fra Hovinhøgda til brua i ettermiddagsrushet). Det er særlig grunn til å minne om at bussene fra Løken i Høland, og Trøgstad og Bjørkelangen/Aurskog står i den samme køen som bilistene. Dette utgjør et stort problem for kollektivtrafikken øst for Glomma. Spørsmålet er om det kan gjøres ytterligere tiltak øst for brua for å bedre trafikkavviklingen om morgenen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Det ble i 2016 etablert en ny rundkjøring til erstatning for et signalregulert kryss på rv. 22 vest for Glomma. Rundkjøringen har bidratt til noe bedre trafikkavvikling i krysset og trafikkflyt i området. Det er imidlertid fortsatt problemer med trafikkavviklingen på rv. 22.
Det er begrensede muligheter til å bedre trafikkavviklingen på vestsiden av brua med de arealmessige begrensningene som er rundt krysset. Det er heller ikke prioritert midler til omfattende tiltak utover den rundkjøringen som ble etablert i fjor.
Etablering av et kollektivfelt langs rv. 22 fra Kringenkrysset til rundkjøringen øst for Glomma vil kreve omfattende inngrep i sideterreng og vil kreve bygging av støttemurer. Tiltaket vil derfor være kostbart og teknisk krevende, samt gi omfattende trafikale utfordringer i anleggsperioden. Et slikt tiltak vil kreve en egen planprosess og finansiering.
I tråd med prioriteringene i Nasjonal transportplan 2018-2029 planlegges en ny firefelts veg over Glomma. Da vil det bli vesentlig høyere kapasitet enn i dagens vegsystem og dagens problemer med trafikkavviklingen vil forsvinne.