Freddy André Øvstegård (SV): Deler statsråden sine regjeringskollegers positive syn på at det skal være lovlig å reservere konkurransen for ideelle aktører innen helse- og sosialtjenestene, og hvordan vil statsråden evt. følge dette opp og bruke det handlingsrommet Esas konklusjon har åpnet for innen barnevernssektoren?
Begrunnelse
Kommersialiseringen innen barnevern begynte med endringer i lovgivingen i 1993, men har skutt fart de siste fem-ti årene. Det er en rekke ideelle aktører som gjennom mange år har gitt verdifulle bidrag til barnevernssektoren. Disse opplever å bli utkonkurrert og skviset av kommersielle aktører.
Det statlige barnevernet har økt sine innkjøp fra private leverandører med 40-50 prosent i løpet av de siste fire-fem årene. Ifølge årsrapportene fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) utgjorde kjøp av private barnevernstjenester 1 629 millioner korner i 2011 og 2 327 millioner kroner i 2015. Anslagsvis 70 prosent av de statlige kjøpene i 2015 skjedde fra kommersielle selskaper. Det var en kraftig økning fra året før. Mesteparten av kommersielle barnevernstjenester leveres av noen få store konsern, som har gjort barnevern til en særdeles lukrativ næring.
Anbudsregimet i sektoren har hatt en konsoliderende virkning i form av at det har blitt færre og større aktører på banen, fordi virksomheter kjøper opp små aktører eller flere aktører fusjonerer.
Med dette som bakgrunn er det interessant at Eftas overvåkingsorgan (Esa) nylig har konkludert i en sak om påstått diskriminering av private leverandører. Saken gjaldt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets anskaffelser av barnevernstjenester. Ettersom anskaffelsen ble gjort før årsskiftet, ble den vurdert etter de gamle anskaffelsesreglene. Esa aksepterte at det var lovlig å utelukke kommersielle aktører fra konkurranser om helse- og sosialtjenester.
Etter Nærings- og fiskeridepartementets oppfatning har Esas uttalelser trolig betydning også for omfanget av adgangen til å reservere konkurranser om kjøp av helse- og sosialtjenester for ideelle aktører etter det nye anskaffelsesregelverket, som trådte i kraft i januar i år.
Både helseminister Bernt Høie og næringsminister Monica Mæland har uttrykt glede over Esas konklusjon om at det var lovlig å reservere konkurransene for ideelle aktører. Monica Mæland uttaler for øvrig i regjeringens pressmelding at «de ideelle aktørene er viktige leverandører av helse- og sosialtjenester i Norge. Mange ideelle organisasjoner har høy kompetanse, stort engasjement og stor tillit i befolkningen». Bernt Høie understreker dessuten at de ideelle aktørene er med på å gjøre helse- og omsorgstjenesten mer mangfoldig.