Skriftlig spørsmål fra Lise Christoffersen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:89 (2017-2018)
Innlevert: 19.10.2017
Sendt: 20.10.2017
Besvart: 27.10.2017 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Lise Christoffersen (A)

Spørsmål

Lise Christoffersen (A): Er det riktig at retten til ytelser fra folketrygden - som sykepenger, arbeidsavklaringspenger og dagpenger - bortfaller for personer med kommunal omsorgsstønad, og i tilfelle ja, vil statsråden ta initiativ til nødvendige regelendringer som sikrer like rettigheter for alle?

Begrunnelse

Undertegnede har fått en henvendelse fra en mor som kombinerer lønnet arbeid og omsorgsstønad fra sin kommune. Hun ble syk, men fikk avslag på sykepenger fra folketrygden fordi hun mottok omsorgsstønad. Hun har fått opplyst at personer som mottar omsorgsstønad, ikke defineres som syke, men som friske og i ordinær jobb fordi de har omsorgslønn for sykt barn. De har heller ikke krav på arbeidsavklaringspenger eller dagpenger, etter det hun har fått opplyst. Hun har videre søkt om mer-avlastning til barnet, fordi hun selv ble syk, men fått opplyst at omsorgsstønaden skal gå til å leie inn nødvendig hjelp i forbindelse med sykdom. Resultatet er at hovedinntekten bortfaller, samtidig som omsorgsstønaden må gå til å leie inn annen hjelp. Familien står dermed uten inntekt. Stortinget behandlet våren 2017 sak om pårørendestøtte, der det ble presisert at mottakere av omsorgsstønad ikke defineres som arbeidstakere, selv om stønaden er skattepliktig og pensjonsgivende. En samlet komité viste til ønskeligheten av at pårørende kan kombinere omsorgsoppgaver med egen yrkesaktivitet. Den muligheten forsvinner dersom man ved egen sykdom eller arbeidsledighet mister retten til de ytelsene andre yrkesaktive har krav på.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Omsorgsstønad er en tjeneste etter helse- og omsorgstjenesteloven. Å få omsorgsstønad innebærer at kommunen engasjerer pårørende eller andre nærstående som oppdragstakere, eventuelt som arbeidstakere. Ytelsen er skattepliktig og gir pensjonspoeng. Tjenesten innebærer altså at en person med særlig tyngende omsorgsarbeid kan få omsorgsstønad i stedet for (eventuelt i tillegg til) at den omsorgstrengende får andre tjenester fra kommunen. Omsorgsstønad er således en kompensasjon for at man utfører oppgaver kommunen ellers ville måtte utføre. Dersom man av ulike grunner ikke er i stand til å utføre disse oppgavene på en forsvarlig måte, vil kommunen måtte tre inn med andre tjenester. Det er i utgangspunktet ikke slik at retten til ytelser fra folketrygden bortfaller for personer som mottar kommunal omsorgsstønad. Det er mulig å kombinere omsorgsstønad med ytelser fra Arbeids- og velferdsetaten. Mottakere av omsorgsstønad vil kunne opparbeide seg rett til sykepenger, og regnes som frilansere for den delen av inntekten som består av omsorgsstønad. Dersom en mottaker av omsorgsstønad blir syk, og ikke lenger kan utføre sine omsorgsoppgaver, vil personen kunne få innvilget sykepenger som frilanser, dersom de øvrige vilkår for sykepenger er oppfylt. En mottaker av omsorgsstønad som i tillegg til omsorgsstønad er i et ordinært arbeidsforhold, og blir syk fra dette arbeidsforholdet, vil kunne ha rett til sykepenger fra arbeidsforholdet samtidig som vedkommende mottar omsorgsstønad. Det forutsetter at de øvrige vilkårene for sykepenger er oppfylt, blant annet at inntektstapet tilsvarer minst 20 prosent at den totale inntekten. Dersom en person mottar omsorgsstønad, vil dette få konsekvenser for ytelsene arbeidsavklaringspenger og dagpenger. Generelt er regelverket for arbeidsavklaringspenger og dagpenger slik at disse ytelsene blir redusert forholdsmessig etter de arbeidstimene man får omsorgsstønad for. Mottakere av arbeidsavklaringspenger vil kunne arbeide inntil 60 prosent stilling før ytelsen faller bort. Tilsvarende faller dagpengene bort dersom en dagpengemottaker arbeider mer enn 50 prosent av vanlig arbeidstid. Ytelsene utbetales da på bakgrunn av informasjon som stønadsmottaker fører på meldekortet som sendes til Arbeids- og velferdsetaten hver fjortende dag. Dersom arbeidsomfanget i avtalen med kommunen er oppgitt i timer, skal disse føres på meldekortene. Dersom arbeidsomfanget ikke er oppgitt i timer for mottakere av omsorgsstønad, beregnes timetallet som skal føres på meldekortene ved å dividere omsorgsstønaden som utbetales, med høyeste avlønnede timelønn for barnehageassistenter i kommunen. Dersom noen får et vedtak fra Arbeids- og velferdsetaten som de mener er feil, kan vedkommende klage på vedtaket slik at saken kan prøves på nytt.