Skriftlig spørsmål fra Ulf Isak Leirstein (FrP) til barne- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:106 (2017-2018)
Innlevert: 23.10.2017
Sendt: 23.10.2017
Besvart: 27.10.2017 av barne- og likestillingsminister Solveig Horne

Ulf Isak Leirstein (Uav)

Spørsmål

Ulf Isak Leirstein (FrP): Hvilke konsekvenser får det for involverte ledere i Barnevernet når loven brytes, og en 12 år gammel jente utsettes for seksuelle overgrep av en person som aldri burde vært benyttet som fosterfar?

Begrunnelse

Ifølge Tv2 overlot Barnevernet i Ålesund omsorgen for en jente til en fosterfamilie som ikke var godkjent. Der ble hun voldtatt og utsatt for grove seksuelle overgrep av fosterfar. I en oppsiktsvekkende granskingsrapport slår Fylkesmannen fast at barnevernet i Ålesund har begått en rekke lovbrudd, og det er funnet alvorlig svikt i barnevernstjenesten sitt arbeid de 12 årene jenta bodde i fosterhjemmet. I sommer dømte Frostating lagmannsrett mannen til fengsel i seks år og seks måneder for voldtekt og grove seksuelle overgrep mot barnet han var fosterfar for. Overgrepene startet da jenta var 12 år gammel og pågikk til hun var 15 år.
Men nå viser granskingen fra Fylkesmannen at den tilliten aldri var gitt lovlig fra samfunnet side. Ifølge rapporten har tilsynet avslørt at fosterfamilien aldri var godkjent som fosterhjem for jenta.
Dette er lovbruddene som er avdekt:

• Fosterfamilien var ikke godkjent som fosterhjem.
• Det ble ikke gjennomført tilstrekkelig tilsyn.
• Det ble ikke gjennomført oppfølgingsbesøk i henhold til regelverket.
• Barnevernet sikret ikke at barnet fikk medvirke i sin egen sak på en forsvarlig måte.

Spørsmålsstiller mener det er tragisk at slett arbeid fra Barnevernets side har ødelagt en ung jentes liv.
Av allmennpreventive grunner bør denne typen tilfeller også få konsekvenser for involverte ledere i Barnevernet.

Solveig Horne (FrP)

Svar

Solveig Horne: Hovedoppgaven til den kommunale barneverntjenesten er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette innebærer at barneverntjenesten har et sentralt ansvar for å beskytte barn mot å bli utsatt for ulike former for vold, overgrep og mishandling. Det følger av barnevernloven at kommunen skal ha systematisk kontroll for å sikre at den kommunale barnevernstjenesten utfører sitt arbeid i tråd med regelverket (internkontroll). Videre skal fylkesmannen føre tilsyn med lovligheten av kommunens oppfyllelse av sine plikter etter barnevernloven. Fylkesmannen har hjemmel til å pålegge kommunen å rette påviste feil og mangler. Barnevernloven inneholder ingen særskilte regler om hvilke konsekvenser det får for ledere i barnevernet når regelverket ikke blir fulgt. Det finnes ikke særreguleringer av arbeidsforholdet til ansatte i barnevernet. Arbeidsforholdet til ansatte i barnevernet, herunder vurdering av eventuelle reaksjoner fra arbeidsgivers side, følger arbeidslivets alminnelige regler. En eventuell individuell oppfølging av ledere i barnevernet, vil i tilfelle være en personalsak, og et forhold mellom arbeidsgiver og den enkelte ansatte. Når det gjelder den enkeltes ansattes ansvar gjelder alminnelige regler om erstatningsansvar og straffansvar. Også barneverntjenesten som arbeidsgiver kan bli erstatningsansvarlig for sine ansattes uforsvarlige skadeforvoldelse. Ledere i barnevernet har avgjørende betydning for den faglige utviklingen og kvaliteten i arbeidet som gjøres. Svikt kan ha store konsekvenser for de barna og familiene det gjelder, og det er ofte vanskelig å rette opp feil i ettertid. Tilsyn viser at i et flertall av kommunene hvor tilsynsmyndighetene har avdekket svikt, har den øverste ledelsen lite kunnskap om og oversikt over tilstanden i barnevernet. I Prop 73 L (2016-2017) Endringer i barnevernloven(barnevernsreform) varsler jeg ulike tiltak for å styrke kommunens styring og ledelse av barnevernet. Regjeringen lanserer om kort tid en kompetansestrategi for det kommunale barnevernet som skal gjelde fra 2018 til 2024. Strategien innebærer en betydelig satsing på kompetanse rettet mot både ledere og medarbeidere i barnevernet. Tiltak for å styrke lederkompetansen i barnevernet har hatt høy prioritet over flere år. Våren 2016 ble det opprettet en ny videreutdanning i barnevernsledelse, og denne skal videreføres. Det skal videre etableres egne veiledningsteam som skal bistå barnevernstjenester med alvorlig svikt i tjenestetilbudet. Direktoratet har også fått i oppgave å utrede kompetansekrav og autorisasjonsordning for barnevernsledere. Dette er viktige tiltak for å heve lederkompetanse og kvaliteten i barnevernets arbeid.