Emilie Mehl (Sp): På hvilken måte mener statsråden at vergemålsordningen løser de samme behovene som spesielle rettshjelptiltak, vil noen av de samme gruppene ivaretas av vergemålsordningen og de spesielle rettshjelptiltakene, og i så tilfelle, hvilke grupper gjelder dette, og hvordan mener han at kuttene i de spesielle rettshjelptiltakene bidrar til at flere får sikret sine juridiske rettigheter i et stadig mer rettsliggjort samfunn?
Begrunnelse
I forslaget til statsbudsjett for 2018 ligger det inne en reduksjon på 15 millioner kroner for spesielle rettshjelptiltak (Kap. 470, post 72). Dette innebærer kutt som får store konsekvenser for en rekke rettshjelptiltak innen frivillig sektor, som for eksempel Juridisk rådgivning for kvinner, Jussbuss, Jussformidlingen i Bergen, Jusshjelpa i Nord-Norge, Norsk forbund for utviklingshemmede, Norsk organisasjon for asylsøkere, Pro Sentret, Støttesenter mot Incest, Kirkens Bymisjon og Gatejuristen.
Statsminister Erna Solberg var til stede i muntlig spørretime på Stortinget 18. oktober 2017. Representanten Marit Arnstad (Sp) stilte spørsmålet om hvorfor regjeringens kutt i frivilligheten var nødvendig, herunder kutt på Justisdepartementets budsjett, og hvilke konsekvenser regjeringen så for seg at kuttene ville få for de enkelte organisasjonene og for frivilligheten som sådan.
Statsministeren begrunnet kuttene i frivillighet på Justisdepartementet med at vergemålsordningen øker med 47 millioner kroner, og mente at dette «bidrar til bedre juridiske rettigheter og hjelp for de svakeste».
I kap. 469 Vergemålsordningen fremgår det at de totale bevilgningene til Vergemålsordningen øker med ca. 35 millioner kroner, ikke 47 millioner kroner. Post 21 spesielle driftsutgifter har et nedtrekk på 22 millioner kroner, mens post 01 driftsutgifter øker med ca. 54 millioner kroner.
Denne økningen begrunnes med 18,1 millioner kroner knyttet til kompensasjon for utgifter til pensjonspremie som videreføring av bevilgningsendringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2017, samt 43 millioner kroner for å sette vergemålsmyndighetene i stand til å nå målene med vergemålsreformen.
Sammenlignet med tidligere budsjetter fremstår økningen dessuten ikke som reell, idet det ligger en reduksjon på Kap. 469 Vergemålsordningen på ca. 31 millioner kroner fra regnskap 2016 til saldert budsjett 2017. Også tidligere budsjetter viser en opptrapping av midler for å nå målene med vergemålsreformen. Midlene som nå fremstilles som en økning, fremstår dermed i realiteten som en reversering av tidligere kutt.