Skriftlig spørsmål fra Else-May Norderhus (A) til statsministeren

Dokument nr. 15:119 (2017-2018)
Innlevert: 25.10.2017
Sendt: 26.10.2017
Rette vedkommende: Olje- og energiministeren
Besvart: 30.10.2017 av olje- og energiminister Terje Søviknes

Else-May Norderhus (A)

Spørsmål

Else-May Norderhus (A): Vet statsministeren noe om kostnader for CCS som ikke har kommet ut i offentligheten eller som har blitt besvart på i spørretimen, siden hun i sitt svar til meg i forrgie uke viste til at om de tre prosjektene som er i prosess (Klemetsrud, Norcem og Yara) vil koste i størrelsesorden en nasjonal transportplan i de årlige prioriteringene framover?

Begrunnelse

I statsbudsjettet foreslår regjeringen en reduksjon i bevilgningene til planlegging og prosjektering av en fullverdig verdikjede for karbonfangst og lagring med 95 %, fra 360 mill. til 20 mill. kroner. Etter planen skulle de tre industriaktørene som studerer muligheten for fullskala CO2-fangst, uten opphold fortsette forprosjekteringsfasen av sine anlegg etter at konseptstudiene var levert. Dette budsjettkuttet har skapt uro rundt hvilke konsekvenser dette vil få mtp. framdrift og forprosjektering og min bekymring rundt regjeringens innsats ble ikke mindre etter sist spørretimen. Ønsker derfor å gi statsministeren muligheten til å oppklare dette og ikke minst legge fram hvor hun har informasjon fra på sitt tallgrunnlag fra.

Terje Søviknes (FrP)

Svar

Terje Søviknes: Etablering av en fullskala CO2-håndteringskjede i Norge omfatter fangst, transport og lagring av CO2. Et slikt prosjekt vil kreve store ressurser og vil spesielt i investeringsfasen oppta en betydelig del av handlingsrommet i statsbudsjettene. Som det fremgår av Nasjonalbudsjettet 2018 vil det samlede handlingsrommet i budsjettet i årene fremover trolig være mindre enn i årene vi har bak oss. Statsministeren sammenliknet i sitt svar investeringskostnadene for en CO2-håndteringskjede med de årlige prioriteringene i budsjettet til nasjonal transportplan. De årlige investeringskostnadene i en CO2-håndteringskjede kan, hvis det bygges tre fangstanlegg, fort bli i samme størrelsesorden som den årlige bevilgningsøkningen til samferdselsformål under Nasjonal transportplan. Den årlige økningen til formålet har de seneste årene vært i størrelsesorden 2-4 mrd. kroner. Regjeringens ambisjon om å realisere minst ett nytt fullskala CO2-håndteringsprosjekt ligger fast. Foreløpige kostnadsestimater ble presentert i rapporten "Kvalitetssikring av KVU om demonstrasjon av fullskala fangst, transport og lagring av CO2" fra 2016, som en del av statens ordning med kvalitetssikring av store prosjekter (KS-ordningen). Her anslås årlige budsjettmessige konsekvenser i investeringsfasen til å være fra om lag 2,2 til om lag 4,4 mrd. kroner (inkl. mva) avhengig av hvor mange og hvilke kilder det skal fanges CO2 fra. Disse tallene er foreløpige og er basert på Olje- og energidepartementets mulighetsstudier og kvalitetssikrers usikkerhetsanalyse. Fangstaktørene har nylig levert sine konseptstudier. Disse gjennomgås nå av Gassnova. Studiene gir oppdatert informasjon om kostnader ved å realisere fullskala CO2-fangst. Samtidig jobber selskapene, Gassnova og Olje- og energidepartementet med videre utredning av nyttesiden av prosjektet. Det kommer dermed ny informasjon om både kostnader og nytte ved et fullskala CO2-håndteringsprosjekt i Norge. Regjeringen vil derfor komme tilbake til Stortinget med et helhetlig fremlegg om arbeidet med fullskala CO2-håndtering i Norge etter at resultatene fra konseptstudier på fangst er gjennomgått, senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2018. Regjeringen vil her blant annet gi en vurdering av statens samlede kostnader og risiko.