Skriftlig spørsmål fra Masud Gharahkhani (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:132 (2017-2018)
Innlevert: 27.10.2017
Sendt: 27.10.2017
Besvart: 08.11.2017 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Masud Gharahkhani (A)

Spørsmål

Masud Gharahkhani (A): Hva vil helseministeren gjøre for å få slutt på uverdige forhold for pasienter og pårørende som har rett på pasientreiser?

Begrunnelse

I Drammens Tidende 27.10.2017 velger en kvinne og hennes kreftsyke mann å dele historien om hvordan de ble behandlet av Pasientreiser. Pasientreiser ville stue fem eldre og syke mennesker inn i en vanlig drosje. Jeg velger å legge ved hele hennes historie her, for å få frem alvoret og den uverdige behandlingen av våre eldre som jeg mener er totalt uakseptabelt:

«Til vår store forferdelse var det ikke en maxidrosje, men en vanlig drosje fra taxiselskapet, og sjåføren la seteryggen bak fremover, dro opp et par ekstraseter og ba oss krype inn, «ikke jeg», sa den nyopererte 81-åringen med stiv, krokete rygg. «Ikke jeg», sa damen med staver, dårlig balanse og to dårlige knær, «ikke jeg», sa mannen som hadde fått lagt inn nytt kateter, «ikke jeg», sa kreftpasienten som var kvalm og smertebelastet, og «ikke jeg», sa ledsager med to kunstige hofter, hvorav en hadde luksert tre ganger.»

Pasient- og brukerombud Anne-Lene Egeland Arnesen mener det kvinnen og hennes mann har opplevd ikke er enestående. Hun mener dette er måten Pasientreiser har rigget seg på. «Det er skremmende hvordan et system som skal betjene og ivareta syke menneskers behov for transport er så firkantet, lite empatiske og lydhøre, sier Egeland Arnesen.»

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Pasientenes rettigheter knyttet til pasientreiser er regulert i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-6 og i Forskrift om pasienters, ledsageres og pårørendes rett til dekning av utgifter ved reise til helsetjenester (pasientreiseforskriften). Dersom pasientens helsetilstand gjør det nødvendig må det aktuelle helseforetaket tilrettelegge transporttilbudet for å møte disse særskilte behovene. Det er behandler som skal vurdere dette behovet og kommunisere det til pasientreisekontoret. De må igjen vurdere i hvilken grad samkjøring kan benyttes, og tilrettelegge reise med en rimelig grad av ventetid for pasientene før reisen gjennomføres. Jeg har merket meg oppslaget i Drammens Tidende som representanten viser til i sitt spørsmål. Departementet har forelagt denne konkrete saken for Vestre Viken HF. De beklager den belastning håndteringen av pasientreisen har påført de aktuelle pasientene. Helseforetaket har orientert om at det her har skjedd flere feil i rutinene for bestilling av reisen. Feilene ble registrert i helseforetakets avvikssystem, og rutinene er nå i følge helseforetaket gjennomgått på nytt. Flere tiltak er iverksatt for å unngå liknende tilfeller i fremtiden. For meg er det viktig at alle som har behov for transport i forbindelse med helsetjenester skal bli møtt på en respektfull og verdig måte hos pasientreisekontoret, og få tilrettelagt sin reise på egnet måte. Dette er særlig viktig når behandler har vurdert at pasientens helsetilstand krever en særskilt oppfølging. Jeg har merket meg at helseforetaket har beklaget sin håndtering av denne aktuelle saken, og at de har gått gjennom sine rutiner og iverksatt tiltak for å unngå tilsvarende situasjoner i fremtiden.