Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:136 (2017-2018)
Innlevert: 27.10.2017
Sendt: 30.10.2017
Besvart: 03.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvordan vurderer statsråden trafikksituasjonen på veinettet i Follo som følge av stengning av E6 Nordbytunnelen, hvilke tiltak vil iverksettes for å bedre situasjonen og vil det være mulig å forkorte rehabiliteringsperioden for arbeidene i tunnelen?

Begrunnelse

Næringsliv og lokalbefolkning i Follo har over tid levd med trafikkaos som følge av stengning av E6 Nordbytunnellen. Dette er en hovedåre inn fra Europa som nå delvis lammes og sterkt påvirker det lokale trafikknettet. Ordførerne i Ski, Ås og Nesodden har løftet saken og hatt dialogmøter med Statens vegvesen (SVV), men det har så langt vært lite konkret fra Statens vegvesens av lovnader om bedring / tiltak.
Fylkesvei 156 Nessetveien er delvis lammet når trafikken ledes gjennom der. Statens vegvesen skal etter det undertegnede kjenner til sette opp en midlertidig rundkjøring i avkjøringen til Nesodden, men fylkesveien er på ingen måte beregnet for det trafikkmønsteret som geleides gjennom der. Det er derfor grunn til stille spørsmål ved hvorvidt det kan iverksettes andre tiltak i tillegg.
Fylkesvei 152 gjennom Ås har den senere tid vært nærmest uframkommelig på visse tidspunkt. Busser og biler stamper i kø, spesielt også når studentene skal krysse i fotgjengerfeltet fra studentboligene på Pentagon og til NMBU. Blant tiltak som det har kommet innspill på er blant annet statlige bidrag til finansiering av over- eller undergang i dette området. Det har også blitt stilt spørsmål ved hvorvidt den midlertidige innfartsparkeringsplassen på Korsegården er i bruk, hvordan staten har planlagt økt kollektivtransport i samarbeid med Ruter og om SVV har informert om og tatt kontakt med Nettbuss Østfold for å ev bruke Timeekspressens linjer fra Korsegården direkte til Oslo hyppigere. Her kunne mange parkert på Korsegården og gått over til bussholdeplassen på E6, men det oppfordres ikke til det eller er ikke dimensjonert for det.
Det er også grunn til å stille spørsmål ved hvorfor et slikt rehabiliteringsarbeid (endring av skilting, ventilasjonsarbeid og lys mm) er planlagt å ta over to år og om det er mulig å forkorte denne perioden.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen er opptatt av å ta vare på infrastrukturen i landet. Derfor er satsingen på vedlikehold av både veg og jernbane økt kraftig de siste årene. For å øke sikkerheten og framkommeligheten i norske vegtunneler skal alle riksvegtunneler over 500 m utbedres i samsvar med kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Samtidig skal forfallet i tunnelene utbedres.
Vedlikeholdsarbeid medfører dessverre tidvis utfordringer for trafikantene. Jeg er opptatt av at fremkommeligheten ivaretas på en god måte, samtidig som vi skal gjennomføre vedlikeholdsoppgavene kostnadseffektivt og rasjonelt.
Første fase av utbedringsarbeidene i Nordbytunnelen på E6 i Akershus ble utført i 2014/2015. Arbeidene på hovedfasen startet i september 2017 og er planlagt fullført våren 2019. I hovedsak gjennomføres arbeidene som nattarbeid. Noen av arbeidene er imidlertid så omfattende at de krever at tunnelløpene er stengt hele døgnet. Den viktigste årsaken til dette er omfattende masseuttak for å få plass til nytt ventilasjons- og styringssystem. Det ene tunnelløpet er helstengt i perioden 4. september – 4. desember 2017 (13 uker), mens det andre tunnelløpet er planlagt helstengt i en periode på om lag 10 uker høsten 2018. I resten av utbedringsperioden er det i hovedsak kun nattestenging i ett av løpene.
I periodene med helstengt tunnelløp styres trafikkmønsteret slik at trafikken i rushtidsretningen, dvs. i den retningen det er flest reisende, har helt normal kapasitet. Så langt har det ikke vært forsinkelser. I den andre kjøreretningen har det imidlertid vært trafikale utfordringer da omkjøringsvegene har for liten kapasitet til å avvikle trafikken effektivt.
Statens vegvesen har, i samarbeid med Ruter, bidratt til ekstra kapasitet i busstrafikken, og det er etablert midlertidig innfartsparkering ved Korsegården. Det er informert i aviser og sosiale medier med oppfordring om å reise kollektivt, velge andre reisemåter/-tider eller alternative omkjøringsmuligheter lenger sør. Det er gjennomført en rekke mindre tiltak på omkjøringsvegene, blant annet rundkjøring mellom fv 156 og avkjøringen til Nesodden. Statens vegvesen har hatt flere møter med transportnæringene og ordførerne i Follo om trafikksituasjonen i området, og det er avholdt folkemøte med beboere rundt Nordbytunnelen.
Statens vegvesen opplyser at det ikke medfører riktighet at fv 152 gjennom Ås er "nærmest uframkommelig på visse tidspunkt". Trafikktellinger viser en trafikkøkning på fv 152 ved NMBU på om lag 25 pst. Dette kan medføre forsinkelser for trafikken gjennom Ås sentrum, men sjelden mer enn 10-15 minutter. Dessuten har fv 151 og fv 120 god kapasitet for trafikk mellom E18 og destinasjoner fra Son og sørover. Denne omkjøringen er skiltet og kommunisert i ulike kanaler.
Statens vegvesen må veie mange hensyn opp mot hverandre under arbeidet med utbedring av tunneler. For å få en rasjonell og kostnadseffektiv gjennomføring og samtidig unngå de ulempene som trafikantene påføres ved å stenge tunneler i to omganger, utbedres forfall samtidig med forskriftskravene. For Nordbytunnelen vektlegges kortest mulig utbedringstid, og det arbeides derfor i døgnkontinuerlige skift når et tunnelløp er helstengt. Sentralt står også sikkerhet, både for trafikanter som bruker tunnelen, for dem som arbeider med å utbedre tunnelen, og for lokalbefolkningen. Jeg vil følge nøye med situasjonen for trafikantene både på denne og andre strekninger.