Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:141 (2017-2018)
Innlevert: 27.10.2017
Sendt: 30.10.2017
Besvart: 02.11.2017 av justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Namsfunksjonene i politiet er i ferd med å sentraliseres, og i enkelte politidistrikt fører dette til vesentlig lengre reisevei og større reiseutgifter for de som pålegges å møte opp fysisk ved kontoret f.eks. ved utleggsforretninger.
Ser statsråden noen uheldige sider ved dette med tanke på at saksøkte ofte befinner seg i en situasjon med gjeldsproblemer, og har det blitt vurdert tiltak for å bøte på dette?

Begrunnelse

Tvangsfullbyrdelsesloven § 5-8 omhandler partenes møteplikt og rett til å være til stede. Det fremgår av tvangsl. § 5-8, 1. ledd at «Partene har bare plikt til å være til stede ved en forretning eller et møte når namsmannen pålegger dem det. Uteblir en part som plikter å være til stede, avgjør namsmannen om forretningen eller møtet skal holdes eller utsettes».
Namsmannen kan altså pålegge saksøkte fysisk oppmøte. I politidistrikt der en er i ferd med å redusere antall lensmannskontor som utfører sivile gjøremål kan et slikt krav medføre flere timers reisetid for de berørte, redusert arbeidsinntekt, i tillegg til økte reiseutgifter. Det er grunn til å minne om at saksøkte i slike situasjoner ofte har gjeldsproblemer.
Videre følger det av tvangsl § 5-8, 2. ledd at «Alle som har en rett som blir berørt av det som skal foretas, har rett til å være til stede ved namsmannens forretninger og møter.».
Med tanke på at reiseveien enkelte steder vil forlenges med flere timer er det grunn til å stille spørsmål ved hvor reell og praktisk mulig partenes rett til å møte opp på kontoret hvor saken avholdes faktisk er, og om statsråden vil innføre noen tiltak for å bøte på dette.

Per-Willy Amundsen (FrP)

Svar

Per-Willy Amundsen: I juni 2015 fattet Stortinget vedtak om iverksettelse av nærpolitireformen. Stortinget slo da også fast at namsmannsoppgavene fortsatt bør ligge til politi- og lensmannsetaten. Det er det gode grunner til. Politiet vil fortsatt ha en desentralisert struktur og etatens kostnadseffektive oppgaveløsning støtter godt opp under målet om et politi med sivilt preg og lokal tilhørighet.
Endringer i inndelingen av lensmanns- og politistasjonsdistrikt vil legge til rette for større og mer kompetente enheter også innenfor den sivile rettspleie. Dette skal igjen bidra til å heve kvaliteten på arbeidet som utføres, redusere sårbarhet, fremme rettsikkerhet og effektivitet, samt sikre mer ensartet forvaltningspraksis.
Spørsmålet er også forelagt Politidirektoratet, som opplyser at:

«Det følger av tvangsfullbyrdelsesloven § 5-8 at partene bare har plikt til å være til stede ved en forretning eller et møte når namsmannen pålegger dem det. Det uttales i Ot. prp. nr. 65 (1990-1991) at det ved utleggsforretninger forholdsvis sjeldent vil være behov for å ha saksøkte til stede. Politidirektoratet har forhørt seg med koordinatorer for den sivile rettspleie og erfarer at saksøkte sjeldent oppsøker namsmannen til berammet utleggsforretning.»

Politidirektoratet har opplyst at de arbeider for å digitalisere namsmannens tjenester. Videre har direktoratet opplyst at dette vil kunne få betydning for behandlingen av utleggsforretninger, men allerede nå er det anledning til å levere dokumentasjon ved å ta bilde og sende til namsmannen via mobiltelefon, noe de fleste i dag har mulighet til.
Samtidig skal vi ta inn over oss at ikke alle er i stand til å utnytte moderne teknologiske plattformer og greier kanskje heller ikke å uttrykke seg skriftlig. For disse er det viktig å kunne benytte retten til «å oppsøke sin namsmann» og at denne reiseavstanden derfor ikke bør bli for lang.
Det fremgår av Innst. 200 L (2016-2017), jf. Prop. 33 L (2016-2017) at berørte kommuner skal involveres dersom det fremmes tilrådning om å etablere større namsmannsdistrikt enn det som følger av inndelingen i lensmanns- og politistasjonsdistrikt. Jeg har tiltro til at politidistriktene i dialog med kommunene vil komme frem til gode løsninger som ivaretar publikums behov på en god måte.