Siv Mossleth (Sp): Et anbud med høyere krav til lastekapasitet på hurtigruta, Kystgodsruta, vil gi mer transport på sjø, bedret økonomi for næringslivet og Hurtigruten, reduserte utslipp per tonnasje og bedre oppfyllelse av stortinget sine mål.
Hvorfor lytter ikke statsråden til Nord-Norges Dampskipsekspeditørers forbund, og setter opp kravet til lastekapasitet på Kystgodsruta slik at en møter det behovet som transportørene etterspør?
Begrunnelse
Det er et politisk ønske om å flytte mer gods over på kjøl. En bedre utnyttelse av hurtigruta, Kystgodsruta, vil gi gevinst både for næringene langs kysten og for miljøet. Nord-Norges Dampskipsekspeditørers forbund skriver følgende i sin uttalelse om Kystruteanbudet:
«For oss ekspeditører vil det bli så liten tilgang på lastekapasitet at vi har tilnærmet null å tilby markedet.»
Transport på vei i den nordligste landsdelen er krevende, men sjøen ligger der. Den trenger hverken brøyting eller salting. Det er et stort flertall på stortinget for at staten skal finansierer en sjøtransportrute i landsdelen. Men statsråd Solvik Olsen virker ikke å ha lyttet til brukerne av tilbudet i anbudsprosessen, selv når det kan bidra til å nå politiske mål. Stortinget har sågar opprettet en egen tilskuddsordning for godsoverføring til sjø.