Sandra Borch (Sp): Forvaltning av motorferdsel i utmark er en kommunal oppgave. Fylkesmannen gir veiledning til kommunene og er klagemyndighet for kommunale vedtak. Det går forlydende om at landets fylkesmannsembeter i sin praksis håndhever 2,5 km-reglen for motorferdsel til hytter ulikt.
Kan statsråden gi en oversikt over forskjellene mellom praksis hos de ulike fylkesmannsembetene på dette feltet?
Begrunnelse
Etter skriftlig søknad kan kommunene gi tillatelse til bruk av snøscooter for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger minst 2,5 km fra brøytet bilveg jf. forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagt vassdrag § 5. Hovedprinsippet er at avstanden skal måles i luftlinje. Spørsmålet om målemetode må likevel avgjøres konkret i den enkelte sak. Dersom topografien tilsier at det blir helt urimelig å legge luftlinje til grunn for måling av avstanden, for eksempel fordi terrenget er alt for bratt, eller man må gå rundt fjell eller innsjø, blir lengden på den aktuelle traseen avgjørende. Det vil i slike tilfeller være den aktuelle stien eller traseen for å ta seg frem uten motoriserte kjøretøy som skal måles. I Troms og Finnmark får stadig flere hytteeiere avslag på sine søknader om tillatelse til scooterkjøring til og fra sine hytter med begrunnelse at avstanden ikke er stor nok målt i luftlinje. I store deler av Nord-Norge er terrenget som kjent bratt og kupert, og den faktiske kjøreavstanden er i mange tilfeller over 2,5 km. Flere kommuner har fått kritikk av fylkesmannen fordi de har en for liberal praksis når det kommer til måling av avstand til hytte. Mange kommuner mener innstramninger innebærer en mistillit til deres vurderinger.