Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:233 (2017-2018)
Innlevert: 10.11.2017
Sendt: 13.11.2017
Besvart: 20.11.2017 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Er den nylig publiserte rapporten fra den amerikanske riksrevisjonen som om handler vedlikeholdskostnadene for F-35 hensyntatt i usikkerhetsanalysen av levetidskostnadene for F-35-kjøpet, og hvis ikke, vil forsvarsministeren be om en ny usikkerhetsanalyse som tar høyde for informasjonen som er kommet fram i rapporten?

Begrunnelse

Jyllandsposten (3.11) og Klassekampen (10.11) viser til en rapport nylig utgitt av den amerikanske riksrevisjonen som advarer mot økte kostnader for F-35. Rapporten slår fast at vedlikeholdet av flyene vil bli langt dyrere enn forventet, og at de de siste fire årene er levetidskostnadene økt med 23,9 %. I Danmark har flere eksperter advart mot at dette vil få påvirkning også for det danske kjøpet. Jeg ønsker svar på om disse vurderingene er tatt med i usikkerhetsanalysene som er gjort for det norske F35-kjøpet, eventuelt hvordan en forventer at dette påvirker den usikkerhetsanalysen som per i dag ligger til grunn for kjøpet.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 13. november 2017 med spørsmål fra stortings-representant Audun Lysbakken. Lysbakken spør om den nylig publiserte rapporten fra den amerikanske riksrevisjonen som omhandler vedlikeholdskostnadene for F-35 er hensyntatt i usikkerhetsanalysen av levetidskostnadene for F-35-kjøpet, og hvis ikke, om forsvarsministeren vil be om en ny usikkerhetsanalyse som tar høyde for informasjonen som er kommet fram i rapporten.
Den 26. oktober 2017 publiserte den amerikanske riksrevisjonen (GAO) en rapport om drift og vedlikehold av den amerikanske F-35-flåten. I rapporten går det frem at de anslåtte levetidskostnadene for å operere, drifte og vedlikeholde den amerikanske F-35-flåten har økt med 23,9 pst. fra 2012 til 2016. GAO oppgir at endringene blant annet skyldes økt forventet antall flytimer, utvidet levetidshorisont og justeringer av kostnadsmodellene.
Kostnadsøkningen GAO referer til skyldes tekniske justeringer basert på endrede amerikansk bruksforutsetninger. På tilsvarende måte ble de norske levetidskostnadene i 2012 økt som følge av at den norske anskaffelsesprofilen ble trukket ut i tid.
I Norge gjennomføres det egne usikkerhetsanalyser for å anslå kostnadene ved anskaffelse, drift og vedlikehold av norske F-35 kampfly. Analysene bygger på de samme modellene som GAOs analyse, men med norske forutsetninger for blant annet levetid, antall flytimer, basestruktur, leveranseplan av fly, vedlikeholdsorganisasjon og ikke minst valutakurs. Den norske analysen av drift- og vedlikeholdskostnader er derfor påvirket av de amerikanske justeringene av selve kostnadsmodellene. Imidlertid viser de siste års usikkerhetsanalyser at det norske kostnadsanslaget for drift- og vedlikehold har holdt seg relativt stabile.

Som gjort rede for ovenfor, er årets usikkerhetsanalyse for den norske F-35-anskaffelsen basert på det samme grunnlaget som GAO bygger sin rapport på. Forsvarsdepartementet kan ikke se at opplysningene som kommer frem i rapporten fra GAO skulle tilsi behov for en ny norsk usikkerhetsanalyse av F-35.
Forsvarsdepartementet tar sikte på å fortsette praksisen med årlige usikkerhetsanalyser som grunnlag for styring og budsjettering av F-35-programmet.