Cecilie Myrseth (A): Vil statsråden sørge for at Stortinget får en sak til behandling dersom regjeringen tar initiativ til å forlate vedtatte prinsipper i kongekrabbepolitikken ved å utvide adgangskriteriene til kongekrabbefisket?
Begrunnelse
Det er i høst sendt ut høringsforslag om å utvide adgangen til det kvoteregulerte kongekrabbefisket øst for Nordkapp til å omfatte fiskere fra hele Vest-Finnmark. Dette kommer under et år etter at Stortinget behandlet og avviste det samme forslaget.
Prinsippene for kongekrabbeforvaltningen har blitt behandlet av Stortinget ved flere anledninger. Stortinget har gitt sin tilslutning til en todelt forvaltning, der man øst for Nordkapp skal forvalte krabben som en ressurs med kvoteregulert fangst, mens man vest og nord for det kvoteregulerte området har fritt fiske og mål om å begrense ytterligere spredning. Det andre hovedprinsippet er at de fiskerne som hadde de største ulempene som følge av krabbeinvasjonen også skulle ha fordelene med å kunne fiske på denne ressursen. Derfor er krabbekvoter i det kvoteregulerte området øst for Nordkapp forbeholdt fiskere som er bosatt der.
Det har vært tverrpolitisk enighet om disse grepene. Dagens forvaltningsregime ble lagt fram av Stoltenberg II-regjeringen. Solberg-regjeringen har evaluert forvaltningen, og la fram en sak for Stortinget der man vurderte gjeldende politikk som vellykket. Dagens regjering har med andre ord anbefalt og fått Stortingets samtykke til at grunnprinsippene i kongekrabbeforvaltningen skal videreføres. Et representantforslag fra Høyre og Frp som ble behandlet i forrige sesjon endret ikke på dette, selv om resultatet ble at fiskere bosatt i Måsøy kommune skal få delta i kongekrabbefisket i øst.
Det har derfor skapt betydelig uro at det fra forvaltningens side på nytt blir foreslått å utvide det geografiske området for deltakelse i fisket. Denne utvidelsen mangler begrunnelse, i og med at selve fangstområdet ikke utvides. Det tør også være kjent at stortingsflertallet har vedtatt å slå sammen Troms og Finnmark. De foreslåtte nye adgangskriteriene er dermed også løsrevet fra den nye fylkesgrensen, noe som også framstår som ulogisk og i verste fall en midlertidig løsning.
Finnmark fylkesting har tatt tydelig avstand fra forslaget, noe som understreker alvoret i saken og ikke minst behovet for forankring i Stortinget dersom statsråden skulle finne på å gå videre med høringsforslaget.