Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:241 (2017-2018) Innlevert: 13.11.2017 Sendt: 13.11.2017 Besvart: 20.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
Karin Andersen (SV): Bane Nor omorganiserer. I den forbindelse foreslås det å avvikle trafikkstyringssentralen på Hamar og flytte dette til Oslo og Trondheim. Dersom en ønsker en politikk for å øke statlige arbeidsplasser i distriktene, må dette arbeidet styres slik en beholder de statlige arbeidsplasser som er lokalisert utenfor Oslo og bygger fagmiljø rundt dem.Hvorfor ligger ikke slike føringer som premiss for omorganiseringen i Bane Nor, og vil statsråden godta at arbeidsplasser sentraliseres?
Ketil Solvik-Olsen: Det er bred politisk enighet om at statlige arbeidsplasser bør være spredt geografisk. Regjeringen vil legge til rette for vekst og utvikling i hele landet, fordi det er viktig å benytte fagkompetansen ulike steder i landet og sikre balansert lokalisering av statlige arbeidsplasser. Siden regjeringsskiftet i 2013 er om lag 790 statlige arbeidsplasser vedtatt eller foreslått lokalisert utenfor Oslo. Dette er mer en tredobling sammenlignet med foregående stortingsperiode. Tallene omfatter både etablering av nye virksomheter og omlokaliseringer, hvorav de fleste er omfattet av retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon. Utviklingen de siste årene viser at dagens regjering har styrket arbeidet med å lokalisere statlige arbeidsplasser utenfor stor-Oslo, i motsetning til inntrykket som skapes i representanten Andersens spørsmål. Regjeringen har økt satsingen innenfor jernbanen kraftig. Bevilgningsnivået har økt med over 50 % under dagens regjering og er i 2018 ca. 9 mrd. kr høyere enn i 2013. Økt aktivitet innebærer også at det jobber flere innenfor sektoren, og jernbanen er som kjent lokalisert over store deler av landet, ikke bare Oslo. For å sikre at vi får et best mulig togtilbud er det viktig at vi ser på hvordan vi løser oppgavene mest mulig effektivt, både for å sikre fagkompetanse og effektiv forvaltning av skattebetalernes penger. Når Bane NOR SF omorganiserer og vurderer omlokalisering av enkelte funksjoner, ligger det til foretakets ansvarsområde å vurdere hvordan foretaket kan ivareta sin virksomhet på best mulig måte. Styrets myndighet følger av statsforetaksloven § 23, hvor det blant annet slås fast at forvaltningen av foretaket hører under styret, som også har ansvaret for en tilfredsstillende organisering av foretaket. Det er bred politisk enighet om statens eierskapspolitikk, herunder at det skal være en tydelig rolledeling mellom eier og styret. Det ligger således ikke til eiers oppgave å gå inn i enkeltsaker som hører inn under styrets ansvarsområde.