Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:245 (2017-2018)
Innlevert: 13.11.2017
Sendt: 14.11.2017
Besvart: 20.11.2017 av kunnskapsminister Henrik Asheim

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Hva vil kunnskapsministeren gjøre for å forsikre seg om at den videoundervisningen som blir gitt er i tråd med opplæringsloven, og at elevene det her er snakk om får et godt og faglig solid opplæringstilbud?

Begrunnelse

Til NRK 31.10 sier Syver Hanken, politisk rådgiver for kunnskapsministeren, at:

«Opplæringsloven sier at fjernundervisning kan være et supplement, men ikke erstatte regulær undervisning».

Likevel viser en gjennomgang NRK har gjort at minst 1500 elever i Trøndelag, Rogaland, Vestfold, Buskerud, Nordland og Oppland på ulike måter får videoundervisning. Flere steder er årsaken spredt geografi, lærermangel og trang økonomi.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Det er tillatt å benytte videolink eller andre typer fjernundervisning i begrensede deler av opplæringen i fag i videregående opplæring. Fjernundervisning skal likevel ikke være den eneste formen for undervisning elevene får. Elevenes rettigheter etter opplæringsloven gjelder dessuten fullt ut også når opplæringen skjer via video el. Blant annet står elevenes rett til spesialundervisning, et trygt og godt skolemiljø og rett til vurdering fast. Elevens faglige tilbud skal selvfølgelig også være like godt som om de hadde hatt vanlig undervisning på skolen og i en klasse.
Jeg forutsetter at alle elevenes rettigheter sikres ved de skolene som velger å tilby fjernundervisning av ulike slag. Det er skoleeier, altså kommunene og fylkeskommunene, som er ansvarlig for at dette skjer. Fylkesmannen fører tilsyn med at skoleeierne oppfyller regelverket. Når det gjelder spesialundervisning og skolemiljø er det også ordninger som sikrer at elever og foreldre selv kan melde en sak til fylkesmannen dersom de mener deres rettigheter blir brutt.