Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:246 (2017-2018)
Innlevert: 13.11.2017
Sendt: 14.11.2017
Besvart: 22.11.2017 av kunnskapsminister Henrik Asheim

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Etter endringene i førerkortforskriften av 19/1 -13 klasse C, heves minstealderen for å kjøre mobilkran på vei, fra 18 til 21 år. Endringene resulterte i at lærlinger i kran- og løfteoperasjonsfaget, som ikke får lov til å kjøre på vei, fremstår som en byrde for bedriftene.
Kan ministeren bidra til en løsning der disse lærlingene overføres til VG2 Transport?

Begrunnelse

Etter endringer i førerkortforskriften av 19. januar 2013 klasse C, der minstealderen heves fra 18 til 21 år, er det nødvendig å endre tilbudsstrukturen for Kran og Løfteoperasjonsfaget.
Endringene resulterte i at lærlinger i kran- og løfteoperasjonsfaget ikke kan flytte f.eks. mobilkran på vei, før de er over 21 år. Noe som fører til at lærlinger i kranbedrifter på land blir heller en byrde enn en ressurs for bedriften.
Det gikk derfor en formell henvendelse til TIP faglig råd og Opplæringsutvalget i Rogaland fylke, hvor det ble bedt om at kran- og løfteoperasjonsfaget ble flyttet fra VG2 industriteknologi til VG2 Transport og Logistikk. Dette fordi elever som går VG2 Transport og logistikk har dispensasjon fra regelen om å være over 21 år. Både Faglig Råd og Opplæringsutvalget var positive til forslaget.
Rogaland Kranskole søkte med bakgrunn i den positive tilbakemeldingen om et pilotprosjekt for å starte opp 2 klasser VG2 Transport og logistikk med prosjekt til fordypning i Kran og løfteoperasjonsfaget.
Utkast til ny tilbudsstruktur har vært ute på høring, hvor forslaget er å flytte Transport og Logistikk over til å rekruttere fra VG1 TIP og at kran- og løfteoperasjoner skal legges inn under VG2 Transport.
Fordi tilbudsstrukturen endrer seg og at man derfor må lage nye læreplaner for faget/fagene ble ikke et slikt pilotprosjekt godkjent.
Ny tilbudsstruktur vil ikke være godkjent og igangsatt før 2020/2021.
Vi ser at førerkort forskriften fra 19. januar 2013 gjør det veldig vanskelig for Kranbedrifter på land å ta inn lærlinger. For at faget Kran og løfteoperasjoner skal klare å overleve ser en seg nødt til å søke om dispensasjon fra førerkort forskriften.
De har fått klar tilbakemelding om at faget må inn under VG2 Transport og logistikk før det kan gis en slik dispensasjon.
Med bakgrunn i sammendrag fra Høring om ny tilbudsstruktur som vil være klar innen 01.12.2017 ber jeg ministeren om å se på muligheten for å jobbe frem en slik dispensasjon.
Det må presiseres viktigheten av at faget ikke «dør» ut på bakgrunn av førerkort forskriften. Det har aldri vært så få ulykker med kraner offshore etter at faget ble lagt inn under fag og yrkesopplæring.
Som ministeren forstår er dette en bekymring spesielt for Opplæringskontoret for oljerelaterte fag, og svar må også ta dette i betraktning.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Representanten Langholm Hansen peker på at det i 2013 ble gjort endringer i førerkortforskriften av 19/1- 13 klasse C, som medførte at minstealder for å kunne kjøre mobilkran på vei, fra arbeidssted til nytt arbeidssted, ble hevet fra 18 til 21 år. Jeg vil i første omgang påpeke at forskriften forvaltes av Statens vegvesen og således ikke hører inn under kunnskapsministerens ansvarområde. Det er likevel mitt inntrykk at dispensasjon fra alderskravet må vurderes nøye for større maskiner som det her er snakk om, og jeg har ikke grunnlag for å se at vegmyndighetene her bør åpne for et generelt unntak for lærlinger på 18 år.
I tillegg vil jeg gjøre oppmerksom på at endringen i denne forskriften fra 2013 ikke har innflytelse på opplæringen av lærlinger under 21 år i kran- og løfteoperasjoner, som er deres hovedbeskjeftigelse. Jeg tillater meg derfor å være uenig i påstanden om at lærlingene med denne begrensningen til å flytte mobilkran mellom oppdrag "heller blir en byrde enn en ressurs for bedriften". Utdanningsdirektoratet gjør også oppmerksom på at kompetansemålet knyttet til mobilkran i læreplanen for Vg3 kran- og løfteoperasjonsfaget dreier seg om å betjene mobilkran. Det betyr at kjøring av mobilkran mellom to arbeidssteder på vei, ikke inngår som en del av den obligatoriske opplæringen i faget.
Som representanten Langholm Hansen påpeker, er det sendt på høring et forslag om at Vg3 kran- og løfteoperasjoner flyttes til Vg2 transport og logistikk, og at dette Vg2-tilbudet skal bygge på utdanningsprogram for teknikk og industriell produksjon på Vg1. Jeg oppfatter at det i høringen, som ble avsluttet 4. september, var oppslutning om en slik løsning også fra bransjen, og jeg vil derfor legge stor vekt på dette når yrkesfaglig tilbudsstruktur skal fastsettes.
Når det gjelder representanten Langholm Hansens henvisning til initiativ for å etablere forsøk så vil jeg først påpeke at behandling av forsøkssøknader forvaltes av Utdanningsdirektoratet, og at ett av kravene som stilles er at det er en fylkeskommune som står som søker. I tillegg er det et kriterium at forsøket skal kunne bidra til å belyse eller gi erfaringer med organisatorisk eller pedagogisk endring eller utvikling. Jeg har fått opplyst at Utdanningsdirektoratet ikke har mottatt noen søknad fra Rogaland fylkeskommune om forsøk innen kran- og løfteoperasjonsfaget, og at direktoratet derfor ikke har vurdert et slikt forsøk per i dag. Jeg vurderer det som mest relevant å gjøre de omtalte endringene i den nasjonale yrkesfaglige tilbudsstrukturen, slik at opplæringen i kran- og løftefaget blir tilpasset behovet i arbeidslivet.