Skriftlig spørsmål fra Anette Trettebergstuen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:254 (2017-2018)
Innlevert: 15.11.2017
Sendt: 15.11.2017
Besvart: 20.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Anette Trettebergstuen (A)

Spørsmål

Anette Trettebergstuen (A): Hva slags tidsplan har regjeringen for trasevalget gjennom Hamar, når vil beslutningen tas og når vil de ulike avklaringene underveis måtte tas?

Begrunnelse

Statsministeren og flere statsråder varslet i valgkampen at regjeringen ville "jobbe for" øst-traseen for Inter City gjennom Hamar. Samtidig pekte de på behovet for ytterligere utredninger, og utsatte å ta endelig standpunkt i saken om trasevalget. I etterkant av stuntet har det kommet flere påstander om veien videre og tidsplanen frem mot at regjeringen skal ta en endelig beslutning om IC-trase gjennom Hamar. Med Regjeringens NTP er dobbeltsporet til Hamar og Lillehammer allerede utsatt sammenlignet med Stoltenberg-regjeringens NTP. Regjeringens utsettelser av trasevalget forsinker prosessen ytterligere.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Hamar kommune vedtok 21.12.16 kommunedelplan for dobbeltsporet gjennom Hamar inkludert ny Hamar stasjon. Det forelå innsigelser mot planforslaget fra Riksantikvaren, Bane NOR (da Jernbaneverket) og Fylkesmannen i Hedmark.
Etter at megling hos Fylkesmannen ikke førte frem ble kommunedelplanen behandlet i Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD). KMD besluttet i brev av 01.09.17 å ikke godkjenne Hamar kommunes vedtatte kommunedelplan. KMD sier
videre at alternativene må utredes videre slik at alternativ Øst og alternativ Vest har et likeverdig nivå, som grunnlag for reviderte gjennomførings- og kostnadsanslag. Hamar kommune er gitt hovedansvaret for å følge opp den videre behandlingen av saken.
Som grunnlag for videre planarbeid ber KMD i brevet om at følgende temaer utredes nærmere:

•By- og knutepunktsutvikling, muligheter og begrensninger ved begge alternativer
•Konsekvenser for driftsfunksjoner, jernbaneverksted, tilbakeføring av sporområder, mv. knyttet til mulighetene for frigivelse til byutvikling, samt gevinster ved avhending av frigitte arealer.
•Konsekvenser for Norsk Jernbanemuseum.
•Konsekvenser for Vikingskipet – herunder antall parkeringsplasser.
•Konsekvenser for matjord og muligheter for avbøtende jordverntiltak.
•Konsekvensene for Åkersvika naturreservat. Muligheter for konfliktreduserende og avbøtende tiltak slik at løsningene ikke bryter med Norges forpliktelser etter Ramsarkonvensjonen.
•Mulighetene for kostnadsreduserende tiltak.

De beskrevne tilleggsutredningene er omfattende og vil kreve betydelig arbeidsinnsats, men er samtidig nødvendige for å kunne etablere et tilstrekkelig belyst beslutningsgrunnlag for valg av alternativ gjennom Hamar.
I brev av 14.09.17 presiserer Samferdselsdepartementet at det etter omorganiseringen av jernbanesektoren er Jernbanedirektoratet som bestiller og finansierer planleggingsarbeid fra Bane NOR. Det er derfor viktig at Jernbanedirektoratet og Hamar kommune samarbeider om å avklare det videre utredningsbehovet.
Hamar kommune inviterte de berørte etatene til møte 16.10.17 hvor alle parter ble invitert til å fremme sine innspill. Jernbanedirektoratet opplyser at det ble konkludert med at Hamar kommune og Jernbanedirektoratet involverer alle etatene i et grunnlag for videre planlegging. Når det videre utrednings- og planarbeidet er avklart, inngås avtale mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR om gjennomføring av planlegging.
Foreløpig er følgende milepæler lagt til grunn for det videre planarbeidet:

•Innhenting av grunnlagsinformasjon og plan for videre planarbeid innen 31.12.17.
•Gjennomføring av tilleggsutredninger og utarbeidelse av planprogram for ny behandling av kommunedelplan våren 2018.
•Gjennomføring av ny kommunedelplanprosess med sikte på endelig vedtak av alternativ høsten 2020 som grunnlag for at dobbeltsporparsellen gjennom Hamar kan inngå ved neste rullering av Nasjonal Transportplan.

Beslutning om trase for dobbeltspor gjennom Hamar vil derved kunne bli fattet gjennom kommunedelplanvedtak i Hamar kommune høsten 2020. Dobbeltspor gjennom Hamar frem til Lillehammer skal i henhold til Nasjonal transportplan 2018-29 ferdigstilles i 2034.
I begrunnelsen for spørsmålet pekes det på at med regjeringens NTP er dobbeltsporet til Hamar og Lillehammer allerede utsatt sammenlignet med Stoltenberg-regjeringens NTP. Jeg vil påpeke at det i Stoltenberg-regjeringens NTP ikke var satt av en krone til bygging av dobbeltspor nord for Hamar. Denne regjeringen har i NTP 2018-2029 satt av om lag 15 mrd. kr til bygging Hamar-Lillehammer. Videre vil vi med dobbeltspor "bare" til Åkersvika oppnå den samme frekvensøkningen og med liten forskjell i reisetid sammenliknet med å dra sporet helt inn til Hamar innen 2024. Det er dessuten viktig å ha respekt både for de faglige anbefalingene fra Bane NOR, de lokale vedtak om trasé og kompleksiteten i saken. Med det arbeidet som nå skal gjøres, vil man etter mitt skjønn få et godt grunnlag for å treffe en beslutning om trasévalg slik at dobbeltsporet til Lillehammer kan ferdigstilles i 2034.