Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:269 (2017-2018)
Innlevert: 15.11.2017
Sendt: 16.11.2017
Besvart: 22.11.2017 av fiskeriminister Per Sandberg

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Morgenbladet har i en artikkel «Millionene som bygger sjømatnasjonen» påstander som at «Hundrevis av millioner fordeles uten anbud. Forskere håndplukkes, negative resultater blir forsøkt skjult og prosjekter går til forskere med aksjer i næringen.»
Hvordan vurderer statsråden påstandene som fremsettes i artikkelen og kan det gis en garanti for at FHF i dag har ryddig tilnærming til sin samfunnsoppgave?

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) ble opprettet som følge av lov av 7. juli 2000 nr. 68 om avgift til forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen. Formålet med loven er å styrke finansieringen av forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen. Ved opprettelsen av FHF ble det lagt vekt på at FHF skulle ha størst mulig frihet til å definere bruksområdet for midlene innenfor formålsparagrafen.
Bakgrunnen for opprettelsen av FHF var at næringen i stor grad besto av små og mellomstore bedrifter som ikke klarte å løfte forskningsinnsatsen enkeltvis.
FHF har bidratt til økt forskningsinnsats i fiskeri- og havbruksnæringen. Evalueringen av FHF, som ble foretatt av NIFU STEP i 2006, fastslo at FHF når fram til bedrifter som ikke har noen aktiv relasjon til Forskningsrådet eller Innovasjon Norge, og at FHF har en vesentlig betydning for innovasjon i næringen. Evalueringen fastslo at de samfunnsøkonomiske effektene av virksomheten er betydelige. Dette viser at FHF fungerer bra i forhold til sitt hovedformål.
Gjennom FHF utføres det forskning på problemstillinger som er felles for næringen. Resultater fra FHFs prosjekter er åpne, gjøres tilgjengelig og kan brukes av alle.
I evalueringen ble det også påpekt noen svakheter ved FHF-systemet, og det ble gjort endringer for å rette opp i disse. De viktigste endringene var at FHFs fagsjefer, som på den tiden var ansatt i næringsorganisasjoner, ble ansatt i FHF, og at det ble det innført intern kvalitetssikring og dokumentasjonskrav på vurdering av prosjekter og institusjoner.
Det er en gunstig utvikling i FHF, men det er fortsatt potensial for forbedringer. Det er uklarheter knyttet til organisasjonsformen, og departementet har på bakgrunn av det gjennomført en vurdering av FHFs tilknytningsform. Et forslag om å omdanne FHF til et statlig heleid aksjeselskap ble sendt på høring i sommer, og departementet tar sikte på å legge fram en lovproposisjon for Stortinget om FHFs tilknytningsform i nær framtid. Målet er klarhet i styringsdialogen og ansvarliggjøring av FHFs styre. I forbindelse med en omdanning vil departementet også vurdere og oppdatere øvrige rammer og regelverk rundt FHFs virksomhet.
Konkurranseutsetting av FHFs midler er økende. Dette var senest et tema på departementets kontaktmøte med FHF høsten 2016. Departementet vil i styringsdialogen understreke at konkurranseutsetting skal være hovedregelen ved tildeling av FHFs midler. Transparente, ryddige og gode rutiner ved tildeling av FHFs midler vil bli vektlagt.