Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:291 (2017-2018)
Innlevert: 17.11.2017
Sendt: 17.11.2017
Besvart: 23.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Mener samferdselsministeren at en reduksjon i antall stoppesteder fra 5 til kun et stoppested på Sørlandsbanen gjennom Telemark er tilfredsstillende?

Begrunnelse

Flere kilder melder nå at det i anbudsdokumentene som er grunnlag for at private skal gi anbud på transport på Sørlandsbanen, er det kun lagt inn et stoppested gjennom Telemark. I dag stopper de fleste tog på Neslandsvatn og i Lunde, alle avganger stopper i Drangedal, Bø og på Nordagutu, noe som gjør at Sørlandsbanen er et godt transporttilbud for innbyggere i store deler av distrikts-Telemark.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Spørsmålet fra stortingsrepresentant Terje Aasland er nok basert på en misforståelse. Det er ikke lagt opp til noen reduksjoner i antall stopp i Telemark i forhold dagens ruteopplegg. Ny togoperatør skal fra trafikkstart til ruteendring desember 2020 betjene Sørlandsbanen med et rutetilbud og transportkapasitet i henhold til tilsvarende ruteplan som i dag. Det innebærer stopp for alle tog i Bø. For de øvrige stasjonene, Nordagutu, Lunde, Drangedal og Neslandsvatn, vil det fortsatt være stopp ved behov på de fleste avgangene. Dette framgår av dagens rutetabell. Tilsvarende krav er satt opp for den resterende avtaleperioden. Togoperatøren må selv gjøre bestilling av ruteleier fra Bane NOR, etter de samme krav som gjelder i avtalen med NSB i dag. Det innebærer at togoperatøren har krav om å betjene alle stasjonene, men selv kan velge å tilpasse stoppstrukturen ved at enkelte tog kun stopper ved behov, eller at det er enkelte avganger som ikke stopper på alle stasjoner osv. NSB velger i dag å stoppe på disse stasjonene på grunn av det markedsmessige behovet de ser. Det regner vi også med at en ny operatør vil gjøre. Det er ikke snakk om at disse stasjonene ikke skal betjenes. Jernbanedirektoratet har opplyst at de, på bakgrunn av at det er oppstått usikkerhet om tolkningen av formuleringene i konkurransegrunnlaget, vil gjøre en presisering og tydeliggjøring av kravene til betjening av stasjoner i en senere oppdatering av konkurransegrunnlaget.