Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvor mange år mener regjeringen det skal gå før berørte innbyggere, næringsliv og kommuner på Øvre Romerike får avklart hvorvidt det blir en utbygging av tredje rullebane på Gardermoen?
Begrunnelse
I forbindelse med behandlingen av Avinor-meldingen våren 2017 uttrykte en samlet transportkomité i Innst. 430 S (2016–2017) at man:
«forventer at Avinor utnytter dagens kapasitet på dagens rullebaner så langt det er mulig med bruk av teknologiske løsninger for inn- og utflygningsstyring og eventuelle fysiske tiltak.»
Mens komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Venstre avklarte at man ikke støttet videre arbeid med en tredje rullebane på Gardermoen, ga Ap og KrF uttrykk for at en eventuell utbygging måtte behandles som egen sak av Stortinget i forbindelse med en eventuell konsesjonssøknad. Det foreligger således ikke noe flertall på Stortinget for at regjeringen kan godkjenne en konsesjonssøknad uten stortingsbehandling.
Videre uttrykte et flertall i komiteen i samme innstilling at:
«det er usikkert når behovet for en tredje rullebane eventuelt oppstår, og at regjeringen ikke har tatt stilling til spørsmålet om utbygging. Når Avinor i nært samspill med luftfartsnæringen mener behovet oppstår, må selskapet søke konsesjon etter luftfartsloven.»
Flertallet på Stortinget har således verken avklart om det noensinne kommer til å bli bygd en tredje rullebane på Gardermoen eller når det kan ventes en beslutning om dette. Dette skaper en helt uholdbar situasjon for berørte innbyggere, næringsliv og kommuner. Etter Senterpartiets syn burde Stortinget avklart at Oslo lufthavn Gardermoen skal utvikles videre med dagens to rullebaner og at tredje rullebane ikke skal bygges, slik at berørte innbyggere, næringsliv og kommuner kan planlegge og utvikle Øvre Romerike videre også innenfor de områder som nå blir båndlagt.
Båndleggingen av arealer i berørte kommuner har store konsekvenser for lokal planlegging og utvikling. Avinors nye støysonekart i forbindelse med planlegging av tredje rullebane, har fått Ullensaker kommune til å gå inn for et bygge- og delingsforbud på til sammen 2 000 eiendommer i områdene med gule, røde og tilliggende stiplede linjer. Bare i Ullensaker vil 4 000 – 5 000 innbyggere bli berørt. Det er foreløpig uavklart hvordan de øvrige kommunene på Øvre Romerike vil håndtere situasjonen. I følge Eidsvoll Ullensaker Blad 16. november vil en eventuell fryssituasjon på opptil seks år være en katastrofe for Nordbohus Romerike AS og en rekke andre firmaer. Nordbohus Romerike AS har alene investert nærmere hundre millioner kroner i tre store prosjekter på Råholt i Eidsvoll kommune, som alle ligger i den gule sonen i Avinors nye støysonekart.