Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:300 (2017-2018)
Innlevert: 17.11.2017
Sendt: 20.11.2017
Besvart: 22.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvor mange år mener regjeringen det skal gå før berørte innbyggere, næringsliv og kommuner på Øvre Romerike får avklart hvorvidt det blir en utbygging av tredje rullebane på Gardermoen?

Begrunnelse

I forbindelse med behandlingen av Avinor-meldingen våren 2017 uttrykte en samlet transportkomité i Innst. 430 S (2016–2017) at man:

«forventer at Avinor utnytter dagens kapasitet på dagens rullebaner så langt det er mulig med bruk av teknologiske løsninger for inn- og utflygningsstyring og eventuelle fysiske tiltak.»

Mens komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Venstre avklarte at man ikke støttet videre arbeid med en tredje rullebane på Gardermoen, ga Ap og KrF uttrykk for at en eventuell utbygging måtte behandles som egen sak av Stortinget i forbindelse med en eventuell konsesjonssøknad. Det foreligger således ikke noe flertall på Stortinget for at regjeringen kan godkjenne en konsesjonssøknad uten stortingsbehandling.
Videre uttrykte et flertall i komiteen i samme innstilling at:

«det er usikkert når behovet for en tredje rullebane eventuelt oppstår, og at regjeringen ikke har tatt stilling til spørsmålet om utbygging. Når Avinor i nært samspill med luftfartsnæringen mener behovet oppstår, må selskapet søke konsesjon etter luftfartsloven.»

Flertallet på Stortinget har således verken avklart om det noensinne kommer til å bli bygd en tredje rullebane på Gardermoen eller når det kan ventes en beslutning om dette. Dette skaper en helt uholdbar situasjon for berørte innbyggere, næringsliv og kommuner. Etter Senterpartiets syn burde Stortinget avklart at Oslo lufthavn Gardermoen skal utvikles videre med dagens to rullebaner og at tredje rullebane ikke skal bygges, slik at berørte innbyggere, næringsliv og kommuner kan planlegge og utvikle Øvre Romerike videre også innenfor de områder som nå blir båndlagt.
Båndleggingen av arealer i berørte kommuner har store konsekvenser for lokal planlegging og utvikling. Avinors nye støysonekart i forbindelse med planlegging av tredje rullebane, har fått Ullensaker kommune til å gå inn for et bygge- og delingsforbud på til sammen 2 000 eiendommer i områdene med gule, røde og tilliggende stiplede linjer. Bare i Ullensaker vil 4 000 – 5 000 innbyggere bli berørt. Det er foreløpig uavklart hvordan de øvrige kommunene på Øvre Romerike vil håndtere situasjonen. I følge Eidsvoll Ullensaker Blad 16. november vil en eventuell fryssituasjon på opptil seks år være en katastrofe for Nordbohus Romerike AS og en rekke andre firmaer. Nordbohus Romerike AS har alene investert nærmere hundre millioner kroner i tre store prosjekter på Råholt i Eidsvoll kommune, som alle ligger i den gule sonen i Avinors nye støysonekart.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Da Stortinget behandlet Meld.St. 30 (2016-2017) Verksemda til Avinor ga et stort flertall støtte for at Avinor skulle planlegge en ny rullebane og at det østre alternativet skulle legges til grunn. Dette bidrar til å frigjøre arealer rundt lufthavna til andre formål. Regjeringen og Avinor følger opp dette arbeidet.
I meldingen fremkom det at Avinor mener Oslo lufthavn vil nå sin kapasitetsgrense rundt 2030 og at det da blir behov for en tredje rullebane. Det går videre fram at regjeringen støtter Avinors mål om å videreutvikle Oslo lufthavn som et nasjonalt og internasjonalt knutepunkt, og at selskapet viderefører planleggingen av en ny rullebane. Det østre alternativet skal legges til grunn for den videre prosessen. Det framkommer også at regjeringen ikke har tatt stilling til spørsmålet om utbygging.
Avinors vurdering av behovet for en tredje rullebane er basert på prognoser for framtidig trafikkutvikling. Slike prognoser er usikre, og det er usikkert når behovet for en tredje rullebane eventuelt vil oppstå. Derfor er det også usikkert når regjeringen vil ta stilling til spørsmålet. Men det er likevel skapt en tydeligere forutsigbarhet ved at Stortinget har sagt man ønsker planlegging og at lokaliseringsområde er pekt på.