Skriftlig spørsmål fra Martin Henriksen (A) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:307 (2017-2018)
Innlevert: 20.11.2017
Sendt: 20.11.2017
Besvart: 28.11.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): Hva mener statsråden skal til for at midler som Stortinget bevilger til dette formålet, faktisk fører til markert bedring av lærertettheten?

Begrunnelse

Stortinget har siden 2009 bevilget flere milliarder kroner til økt lærertetthet. Denne betydelige satsingen har så langt ikke ført til noen reell økning i lærertettheten i grunnskolen.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: De betydelige midlene til økt lærertetthet på 1.-4. trinn som regjeringen og samarbeidspartiene har bevilget siden 2015 har hatt effekt på småskolen. Tall fra GSI viser at på 1.-4. trinn har det fra skoleåret 2014-15 til 2016-17 vært en økning i antall lærerårsverk til undervisning på 986 årsverk.
Samtidig har det bare på 1.-4. trinn vært en elevtallsøkning på 8 022 elever de siste to årene. Likevel har gruppestørrelse 2[1] for 1.-4. trinn gått ned fra 16,0 til 15,8 fra skoleåret 2014-15 til 2016-17. Dette betyr at det i gjennomsnitt er noe færre elever per lærer på småtrinnene, til tross for høy elevtallsvekst. Kommunene rapporterer også at de har benyttet midlene etter formålet.
Jeg viser til at regjeringen og samarbeidspartiene i budsjettavtalen har blitt enige om å innføre en lærernorm på skolenivå fra og med skoleåret 2018–19.
Når det gjelder effekten av midlene på elevenes læringsutbytte og læringsmiljø, har regjeringen iverksatt flere forskningsprosjekter som på ulike måter skal gi oss kunnskap om hvordan flere lærere kan benyttes til det beste for elevene.