Skriftlig spørsmål fra Carl-Erik Grimstad (V) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:318 (2017-2018)
Innlevert: 21.11.2017
Sendt: 21.11.2017
Besvart: 23.11.2017 av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner

Carl-Erik Grimstad (V)

Spørsmål

Carl-Erik Grimstad (V): Hva vil statsråden gjøre for at også de regionale statlige etatene etterlever vedtatte statlige, fylkeskommunale og kommunale retningslinjer for nybygg - med særlig vekt på Skatt Sørs planer og anbudsforespørsel om nye lokaler i Vestfold?

Begrunnelse

Skatt Sør har sendt anbudsforespørsel knyttet til etablering av samlokaliserte lokaler i Vestfold sør (Larvik/Sandefjord) ved E-18 i Sandefjord kommune. Bygget skal inneholde 45 kontorarbeidsplasser som dekker et areal på opp til 1100 kvm.
Dette er i åpenbar strid med den regionale planen for bærekraftig arealpolitikk (RPBA) som er vedtatt av kommunene i området. Vestfold var et pionerfylke når det gjelder et slikt planverk. Overordnet strategi i RPBA er å bygge opp om en konsentrasjon av utviklingen knyttet til eksisterende, byer, tettsteder og knutepunkt med vekt på funksjonsblanding. Næringsarealer skal lokaliseres og utvikles i tråd med ABC-prinsippet. Dette innebærer at bedrifter og virksomheter som medfører stor persontrafikk skal lokaliseres i byer og sentra/knutepunkter med nærhet til kollektive transportmidler og/eller være godt tilrettelagt for arbeidsreiser til fots eller med sykkel.
Samtidig vises det til «Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging» (SPR-BATP) fastsatt ved kgl. res. av 26.09 2014, jf. plan- og bygningsloven av 27. juni 2008, § 6-2. der det blant annet fremgår at:

«Planleggingen skal bidra til å utvikle bærekraftige byer og tettsteder, legge til rette for verdiskaping og næringsutvikling, og fremme helse, miljø og livskvalitet. Utbyggingsmønster og transportsystem bør fremme utvikling av kompakte byer og tettsteder, redusere transportbehovet og legge til rette for klima- og miljøvennlige transportformer. I henhold til klimaforliket er det et mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.»

I september 2017 ble Vestfold fylke tildelt Nasjonal jordvernpris av regjeringen. I begrunnelsen for tildelingen heter det:

«Nasjonal jordvernpris er et tiltak i Regjeringens nasjonale jordvernstrategi. Vestfold er nominert på bakgrunn av sitt tydelige mål om vern av matjordareal i fylkeskommunens Regionale plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA).»

Den statlige planstrategien for nybygg understrekes også av adm.dir. Harald V. Nikolaisen i Statsbygg et innlegg med overskriften «Staten bør bygge der folk bor». Her skriver han bl.a.:

«Hvor offentlige bygninger lokaliseres har stor betydning for reiseadferd, trafikkmengder, klimagassutslipp og tilgjengelighet til de statlige tjenestene.»

Det er vanskelig å se hvordan Statsbygg i denne saken etterlever dette viktige prinsippet.
Når regjeringen i september i år velger nettopp å gi Vestfold fylkeskommune den nasjonale jordvernprisen for arbeidet med regional plan for bærekraftig arealpolitikk, så harmonerer dette svært dårlig med Skatt Sørs planer om lokalisering av nye kontorer langs E-18 i Vestfold.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Spørsmålet her dreier seg om lokalisering av statlig virksomhet. I dette tilfellet dreier det seg om leie av lokaler, i andre tilfeller dreier det seg om større eller mindre nybygg i statlig regi. For alle typer lokalisering gjelder "Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (SPR BATP)", slik representanten Grimstad skriver.
I retningslinjenes punkt 4.5 står det at:

"Det skal legges til rette for at handelsvirksomhet og andre publikumsrettede private og offentlige tjenestetilbud kan lokaliseres ut fra en regional helhetsvurdering tilpasset eksisterende og planlagt senterstruktur og kollektivknutepunkter. Dette gjelder også for besøks- og arbeidsplassintensive statlige virksomheter. Virksomhetene må tilpasses omgivelsene med hensyn til størrelse og utforming."

Jeg mottok tirsdag 21.november en henvendelse fra Vestfold fylkeskommune. Fylkeskommunen viser til at de har hatt et møte med Skatt Sør for å drøfte lokaliseringen, som de mener bryter med regional plan og nasjonal politikk på området. I brevet refereres Skatt sørs synspunkter:

"Skatt sør informerte om at prosessen for samlokalisering gjaldt hele landet og var bestilt av Finansdepartementet. Skatt sør har gjennomført en nasjonal prosess med forankring av føringene som har blitt lagt til grunn. Disse føringene er, slik fylkeskommunen forstår det, relatert til etatens egne behov og til bestillingen som ligger til grunn for samlokaliseringsoppdraget. Det kom fram i møtet at Skatt sør ikke er kjent med SPR BATP, og at føringene fra Finansdepartementet for deres samlokaliseringsprosess ikke inneholder noen punkter som kan knyttes til den nasjonale politikken i planretningslinjen. Skatt sør er heller ikke kjent med at det finnes regionale planer som gir føringer for lokalisering. Det kom også fram at Skatt sør ikke tidligere hadde blitt kontaktet av lokale eller regionale myndigheter som ønsket å drøfte lokalisering."

Både fylkeskommunen og fylkesmannen påpekte at:

"… lokalisering av denne type kontor (offentlig tjenesteyting) langs E18 er i strid med både SPR BATP og RPBA. Det ble videre påpekt at 45 kontorarbeidsplasser krever lite areal, og enkelt burde kunne lokaliseres i en av byene. Det ble også stilt spørsmålstegn ved påstanden fra Skatt sør om at Foksrød (et av de aktuelle arealene) har god kollektivdekning. Både fylkeskommunen og fylkesmannen var tydelige på at transporten til begge de aktuelle arealene i stor grad vil baseres på privatbil."

Fylkeskommunen peker til slutt i sitt brev på at denne lokaliseringssaken, og flere andre, peker på to systemsvakheter:

•De statlige etatene legger selv ikke SPR BATP til grunn i sin lokalisering.
•Mange av lokaliseringsprosessene knyttet til statlige etableringer foregår på siden eller i forkant av planprosesser etter plan- og bygningsloven.

I Meld.St. 18 (2016-17) "Berekraftige byar og sterke distrikt" understreket vi at de statlige retningslinjene også gjelder statlige lokaliseringer. Regjeringen sier videre i meldingen at:

"Regjeringa vil at lokaliseringa av statlege publikumsretta verksemder og større statlege arbeidsplassar skal medverke til reduksjon av biltransport, auke i kollektivtransport og eit styrkt bymiljø. Dette må sikrast på eit tidleg tidspunkt i arbeidet med å velje lokalisering.
Stortinget vedtok ved handsaminga av meldinga om regionalt folkevalt nivå, Meld. St. 22 (2015–2016), at departementa skal be dei underliggjande etatane følgje den nasjonale politikken og leggje regional politikk til grunn for lokalisering av eigne verksemder. Departementa skal følgje opp respektive underliggjande etatar med omsyn til dette."

Vi har startet dette arbeidet, og vil be alle departementene om å understreke overfor sine underliggende etater at de skal følge den nasjonale politikken for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging i alle sine lokaliseringsbeslutninger, enten det gjelder bygging eller leie, store eller små enheter.