Skriftlig spørsmål fra Liv Signe Navarsete (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:323 (2017-2018)
Innlevert: 21.11.2017
Sendt: 21.11.2017
Besvart: 27.11.2017 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Liv Signe Navarsete (Sp)

Spørsmål

Liv Signe Navarsete (Sp): Kan forsvarsministaren forsikra Stortinget om at Kystvaktskipa som no skal skaffast blir utrusta med mest mogleg norsk utstyr og teknologi?

Begrunnelse

Ved handsaminga av Mld.St.9, Nasjonal forsvarsindustriell strategi, var det brei semje om at det skal leggjast stor vekt på satsing på kompetanse innanfor teknologiområde som er viktige delar av våre tryggleiksinteresser. Noreg har store verdiar i store havområde og kystvakta spelar den viktigaste rolla i kontroll, handheving av lov og suverenitetskontroll i desse områda. Funksjonelle og oppdaterte kystvaktskip er difor avgjerande.
I budsjettproposisjonen gjer departementet det klart at ein vil nytta moglegheita EØS -regelverket gir til å atterhalde innkjøpet for norske leverandørar. Grunngjevinga er omsynet til å oppretthalde nasjonal kompetanse og kapasitet til å bygga, rusta og vedlikehalda slike fartøy.
Norsk maritim industri har høg kompetanse på bygging og utrusting av skip som blir brukt i ulike avanserte operasjonar. Val av eit verft er likevel ikkje garanti for at det blir brukt norske underleverandørar.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Eg viser til brev frå Stortingets president av 21. november 2017 med spørsmål frå stortings-representant Liv Signe Navarsete om statsråden kan forsikra Stortinget om at kystvaktskipa som no skal skaffast blir utrusta med mest mogleg norsk utstyr og teknologi.
Kontrakten for bygging av dei tre nye kystvaktskipa er definert inn under EØS-avtalens artikkel 123. Av omsyn til Forsvarets behov innan beredskap og forsyningstryggleik, og for å sikra kompetanse for å byggja, utrusta og halda ved like fartøya i Noreg, vart det avgjort at utelukkande norske verft fekk delta i konkurransen.
Forsvarsmateriell (FMA) innleidde våren 2017 forhandlingar med tre verft frå Vestlandet: Vard Group AS Langsten, Westcon Yards AS og Kleven Verft AS. I den avsluttande fasen av forhandlingane, som er planlagt avslutta før nyttår, deltek Vard Group AS Langsten. Tilboda byggjer på ein utlysning der den norske hovudleverandøren, verftet, skal levera eit komplett fartøy som tilfredsstiller dei operative eigenskapane som Forsvaret stiller for at fartøya skal kunna løysa dei pålagde oppgåvene i våre store havområde.
Det har vore ein sentral del av innkjøpsstrategien å kunna utnytta den kompetansen og kreativiteten som ligg i vår nasjonale maritime industri. Samstundes omfattar leveransen utstyr og materiell med spesielle krav som følgje av grensesnitt mot våre militære system. Her er det ei avgrensa marknad med få leverandørar. I kriteria som ligg til grunn for evalueringa av tilboda frå verfta, inngår difor ikkje eit minstekrav til norsk del av leveransen.
Forhandlingane har vist at andelen norske underleverandører hevdar seg svært godt i tilboda frå alle verfta. For å kunne vera konkurransedyktige og sikre trygge leveransar frå underleverandørane satsar desse aktivt på å bruke leverandører i deira nærområde.