Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:331 (2017-2018)
Innlevert: 22.11.2017
Sendt: 22.11.2017
Besvart: 28.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Hva er bakgrunnen for at skandinaviske og russiske myndigheter ikke klarte å bli enige om en ny luftfartsavtale i november i år, hvorfor har denne prosessen tatt så lang tid, og vil statsråden nå løfte problemstillingen opp på politisk nivå for å finne en løsning i denne saken?

Begrunnelse

Norwegian har lenge ønsket å fly i den såkalte «Sibirkorridoren» for å opprette direkteruter mellom Norge og destinasjoner i Asia. Gjeldende avtaler mellom de skandinaviske land og Russland tillater imidlertid ikke andre enn SAS å fly over Russland i Sibir.
I en artikkel 26.1.2017 på Hangar.no uttaler statsråden blant annet

«Vi er opptatt av å finne bedre løsninger med Russland slik at både SAS og Norwegian blir godt ivaretatt.»

og videre:

«Norske myndigheter jobber for at det skal bli mulig for Norwegian å fly over Sibir, og dette er et viktig tema i våre luftfartsforhandlinger med Russland. Temaet ble senest drøftet i den siste forhandlingen de skandinaviske landene hadde med Russland i juni 2016. Det er planlagt nye forhandlinger i første halvår 2017»

I DN 10.11.2017 kan man lese at de siste forhandlingene på embetsmannsnivå ikke har ført fram. Forhandlingene om en ny luftfartsavtale er nesten ett år på overtid. Statsråden uttaler at

«diskusjonene om å videreutvikle luftfartsrelasjonene mellom de skandinaviske landene og Russland vil etter planen fortsette i juni neste år.»

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Eg er opptatt av å legge til rette for utvikling av norsk luftfartsnæring. Gjennom godt samarbeid og gode forhandlinger med våre naboland søker vi å finne løsninger på grensekryssende utfordringer, og hvor den norske forhandlingsdelegasjonen skal ivareta norske interesser på best mulig måte. Samferdselsdepartementet har jobbet lenge med å få på plass en ny luftfartsavtale med Russland til erstatning for den eksisterende fra 1956. Jeg opplever at de skandinaviske landene og Russland alle ser behovet for en modernisering av avtalene. For å endre dagens avtale krever det imidlertid at partene blir enige. En slik enighet har vi foreløpig ikke oppnådd. Det er ikke unaturlig at partene har ulike interesser og ulikt syn på fordeler og ulemper i en avtale.
Spørsmål om overflygningsrettigheter over Sibir kan diskuteres uavhengig av spørsmålet om en ny moderne luftfartsavtale. Diskusjonen om de skandinaviske landenes ønske om å kunne utpeke mer enn ett flyselskap for overflygninger over Sibir har pågått i hvert fall siden 2001. Både den tidligere svenske forhandlingsledelsen og den nåværende norske har arbeidet iherdig for å få dette til. Vi vil fortsette diskusjonen med russiske myndigheter sommeren 2018. Det er som representanten sikkert kjenner til ikke uvanlig at forhandlinger av denne type kan ta lang tid.