Sverre Myrli (A): Hva er bakgrunnen for at skandinaviske og russiske myndigheter ikke klarte å bli enige om en ny luftfartsavtale i november i år, hvorfor har denne prosessen tatt så lang tid, og vil statsråden nå løfte problemstillingen opp på politisk nivå for å finne en løsning i denne saken?
Begrunnelse
Norwegian har lenge ønsket å fly i den såkalte «Sibirkorridoren» for å opprette direkteruter mellom Norge og destinasjoner i Asia. Gjeldende avtaler mellom de skandinaviske land og Russland tillater imidlertid ikke andre enn SAS å fly over Russland i Sibir.
I en artikkel 26.1.2017 på Hangar.no uttaler statsråden blant annet
«Vi er opptatt av å finne bedre løsninger med Russland slik at både SAS og Norwegian blir godt ivaretatt.»
og videre:
«Norske myndigheter jobber for at det skal bli mulig for Norwegian å fly over Sibir, og dette er et viktig tema i våre luftfartsforhandlinger med Russland. Temaet ble senest drøftet i den siste forhandlingen de skandinaviske landene hadde med Russland i juni 2016. Det er planlagt nye forhandlinger i første halvår 2017»
I DN 10.11.2017 kan man lese at de siste forhandlingene på embetsmannsnivå ikke har ført fram. Forhandlingene om en ny luftfartsavtale er nesten ett år på overtid. Statsråden uttaler at
«diskusjonene om å videreutvikle luftfartsrelasjonene mellom de skandinaviske landene og Russland vil etter planen fortsette i juni neste år.»