Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:347 (2017-2018)
Innlevert: 23.11.2017
Sendt: 24.11.2017
Besvart: 01.12.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): I løpet av 2017 skulle Kunnskapsdepartementet rydde opp i og bedre kunnskapsgrunnlaget og statistikken rundt skolebibliotek. Etter hva vi erfarer er dette arbeidet nå utsatt til 2018.
Hvordan er framdriften i bedring av statistikk for skolebibliotek, og når vil Stortinget få oppdatert informasjon om antall skolebibliotek og skolebibliotekarer i Norge, og deres effekt på barns læring?

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: I mars hadde jeg et møte med representanter for Norsk bibliotekforening, Foreningen !les, Leser søker bok, Norsk barne- og ungdomsforfattere og rektor ved Ekeberg skole i Drammen. Blant temaene som ble drøftet på møtet var skolebibliotekenes rolle i opplæringen og hvordan det er mulig å arbeide for å styrke skolebibliotekenes arbeid for at elevene skal lære bedre og mer.
Gjennom Grunnskolens informasjonssystem (GSI) samles det årlig inn informasjon om årsverk utført av skolebibliotekarer, så dette har vi god og løpende oversikt over. Videre samler Nasjonalbiblioteket inn statistikk for landets skolebibliotek, med hjemmel i forskrift om bibliotekstatistikk. Gjennom denne statistikken får vi blant annet informasjon om hvilken organiseringsform kommunene/fylkeskommunene har valgt for skolebibliotekene, brukere, åpningstider og utlånsstatistikk.
Det har i tillegg ved flere anledninger vært spurt om anliggender som gjelder skolebibliotek i de årlige spørringene til skolesektoren. I 2009 ble det spurt om skolebibliotekenes organisering og tilbud, og i 2013 ble de samme spørsmålene gjentatt. I tillegg ble det spurt om "Program for skolebibliotekutvikling (2009-2013)" og hvordan ulike fag benytter skolebiblioteket. I disse årlige spørringene vurderer Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Kunnskapsdepartementet forløpende hvilke tema vi skal innhente mer informasjon om. Det må årlig gjøres prioriteringer hva vi skal etterspørre mer kunnskap om i disse spørringene. Behov for ytterligere informasjon om skolens bruk av skolebibliotek vil derfor måtte vurderes på linje andre tema.
Universitetet i Agder (UiA) har i etterkant av gjennomføringen av "Program for skolebibliotekutvikling" (2009-2013) fått ansvar for å drifte en nettside som samler kunnskap og eksempelsamlinger om bruk av skolebibliotek i opplæringen. UiA har også et videreutdanningstilbud for ansatte i skolen som er opptatt av hvordan skolebiblioteket kan utnyttes best mulig i elevenes læringsarbeid.
Når det gjelder å styrke skolebibliotekenes rolle er det i Prop. 1 S (2017-2018) foreslått å utvide tilskuddsordningen for lesestimulering med 15 millioner kroner for å også kunne styrke skolebibliotekene i arbeid med lesestimulering. Midlene vil bli lyst ut i løpet av våren.