Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:375 (2017-2018)
Innlevert: 27.11.2017
Sendt: 28.11.2017
Besvart: 05.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Finnes det en faglig begrunnelse for hvorfor E39-prosjektene i 2018 får redusert sine statlige tilskudd med nøyaktig 100,00 millioner kroner hver, og hvorfor akkurat disse to prosjektene er valgt ut i budsjettforliket?

Begrunnelse

I budsjettforliket mellom Frp, Høyre, Venstre og KrF reduseres den statlige andelen for prosjektene E39 Rogfast og E39 Svegatjørn - Rådal med 100 millioner kroner hver, totalt 200 millioner kroner.
For Svegatjørn - Rådals del er anleggsarbeidene i gang, og således vil ikke budsjettforliket påvirke prosjektets fremdrift. Det fremkommer også at dette ikke vil påvirke den endelige fordelingen mellom statlige tilskudd og annen finansiering.
Forslag til Statsbudsjett 2018 ble fremlagt av regjeringen 12.10.17. Budsjettforliket som reduserer den statlige andelen for E39-prosjektene ble fremlagt 22.11.17.
Stortinget har i tidsrommet 12.10-22.11.17 ikke fått fremlagt informasjon som tilsier at det er behov for å redusere den statlige andelen for de to E39-prosjektene i 2018.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Prosjektene E39 Svegatjørn – Rådal og E39 Rogfast er forutsatt delvis bompengefinansiert, jf. henholdsvis Prop. 134 S (2013-2014) og Prop. 105 S (2016-2017). For begge prosjektene er det mulig å finansiere større deler av anleggskostnadene i 2018 med bompenger enn det som var lagt til grunn i Prop. 1 S (2017-2018). Framdriften for prosjektene endres derfor ikke, og dette er årsaken til at deler av reduksjonen på post 30 er tatt på disse to prosjektene.
Statens andel av finansieringen er avklart i bompengeproposisjonene, og reduksjonen av de statlige bidragene i 2018 endrer ikke dette. Konsekvensen er derfor at de statlige bindingene etter 2018 øker, mens bompengebidragene blir tilsvarende redusert.