Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:376 (2017-2018) Innlevert: 27.11.2017 Sendt: 28.11.2017 Besvart: 05.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
Siv Mossleth (Sp): Bane NOR har planer om å bygge et gjerde langs jernbanen fra Mosjøen til Laksforsen, men per nå foreligger det ikke finansiering for å kunne realisere dette i 2018. Reineier har gjort alt riktig, likevel ble over 100 dyr drept i løpet av forrige helg.Hva vil ministeren gjøre for at slike dyretragedier ikke skjer igjen?
Ketil Solvik-Olsen: Bildene vi har sett av påkjørte dyr gjør inntrykk og de berørte eiere har min største medfølelse. Jeg hadde fredag 1. desember et møte med representanter fra Sametinget om saken, hvor også Bane NOR var til stede. Dette var et nyttig møte der jeg ble informert hvilke tiltak Sametinget mener vil kunne bedre situasjonen på både kort og noe lengre sikt. Bane NOR opplyser nå at de forserer planlegging og bygging av et 25 kilometer langt viltgjerde mellom Lakseforstunnellen og Mosjøen, hvor de fleste av ulykkene den siste tiden har skjedd. Dette påbegynnes i 2018 og ferdigstilles i 2019. Samtidig forlenges gjerdet som ble satt opp i 2015 med 2,3 km sørover fra Sefrivasselva til pukkverket som allerede er gjerdet inn mot Sefrivatntunnellen i 2018. Bane NOR opplyser at de undersøker omstendighetene i alle ledd av varslingskjeden fra reineier til Bane NOR og videre til lokfører etter de ni påkjørslene. Alle tog på Nordlandsbanen har midlertidig nedsatt hastighet (40 km/t) fra Trofors til sør for Mosjøen, en strekning på 38 km. Saktekjøringen fortsetter frem til tamreinen er samlet inn og flyttet nærmere kysten. Dersom det er flytting av rein andre plasser langs jernbanen, innføres det saktekjøringer på disse strekningene. Bane NOR opplyser at foretaket vil styrke dialogen og samhandlingen med reinnæringen. De vil i fellesskap se på hvilke tekniske løsninger som er best egnet for å redusere risikoen for ulykker. I dag benytter enkelte reineiere i området rundt Ofotbanen og Nordlandsbanen GPS-sender på noen dyr, slik at de til enhver tid kan se hvor flokken beveger seg. Dette øker muligheten for å få presise tidligvarsler slik at tiltak kan iverksettes. Det ses også på tekniske løsninger for automatisk deteksjon og varsling når dyr beveger seg inn mot sporet. Det er avtalt med reineierne om hvor lenge dyrene kan være i området, og det bidras med økonomisk støtte til bruk av helikopter til samling av rein for videre transport til kysten. Videre styrker Bane NOR arbeidet med forsking og teknologimiljøer. Norsk institutt for Naturforskning (NINA) har utarbeidet to rapporter som nå er grunnlaget for prioriteringer og tiltak (Tamreinpåkjørsler på Nordlandsbanen: utfordringer og tiltak i Nord-Trøndelag og Nordland (2017) og Analyse av dyrepåkjørsler langs jernbanen og gjennomførte tiltak (2015). Anbefalingen i de to rapportene er at viltgjerder vil være det mest effektive tiltak mot tamreinpåkjørsler. For at gjerdene skal fungere og gi ønskelig effekt må de være tilstrekkelig lange og høye, og samtidig kombineres med over eller underganger for reinen. Bane NOR fører oversikt over alle påkjørsler med nøyaktig lokalisering.Rett over nyttår er planen at jeg skal kjøre med Nordlandsbanen, og jeg tar da sikte på å møte representanter fra Sametinget på nytt, samt reineiere for å høre mer om denne alvorlige situasjonen.