Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:389 (2017-2018)
Innlevert: 28.11.2017
Sendt: 28.11.2017
Besvart: 05.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Vil statsråden ta initiativ for å få re-åpnet Kornsjø stasjon for passasjertrafikk gjennom såkalt behovsstopp slik at lokalbefolkning, hytteboende og turister har muligheten til å ta toget, og hva må eventuelt til for at slik trafikk skal kunne finne sted?

Begrunnelse

Passasjertrafikken ved Kornsjø stasjon opphørte 10. januar 1999. Lokale krefter ønsker nå at stasjonen gjenåpnes for behovsstopp, det vil si at toget stopper for av- og påstigning av reisende ved behov.
Infrastrukturen ved Kornsjø stasjon fremstår som meget god. I motsetning til de fleste andre nedlagte stasjoner er plattformen i spor 1 og stasjonsområdet intakt da alle tog fra Gøteborg skal kunne stoppe for påstigning av tollere eller tjenestemenn fra politiet.
Kollektivtilbudet på Kornsjø er dårlig, og med ti daglige togavganger vil tilbudet bedres betraktelig, noe som vil være positivt for de fastboendes mulighet til å ta seg til kommunesentret Halden. Det skal også nevnes at veiforbindelsen til og fra Kornsjø ikke holder særlig høy standard.
Innføring av behovsstopp ved Kornsjø vil ikke påvirke togets totale reisetid da hastigheten gjennom området er såpass lav allerede i dag.
Kornsjø og Prestebakke har om lag 400 husstander. I tillegg kommer hytter og fritidsboliger, samt et stort antall husstander på svensk side som kan bruke stasjonen.
Kornsjø ble i 2012 kåret til Østfolds mest idylliske tettsted og har stort potensial som turiststed, og stopp- og utfartssted for sykkelturister. Kornsjø stasjon representerer en av de flotteste og mest historisk stasjonene vi har i landet. I stasjonsbygningen drives det i dag et modelljernbaneanlegg som stadig utvides.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Staten ved Jernbanedirektoratet har i dag avtalefestet persontogtrafikken mellom Oslo S og Halden. Persontogtrafikken videre fra Halden til Göteborg kjøres av NSB på kommersielt grunnlag, uten økonomisk støtte fra staten. Med dagens avtale kan staten dermed ikke pålegge NSB å legge inn stopp ved Kornsjø stasjon. Hvorvidt NSB selv vurderer å legge inn stopp eller behovsstopp ved Kornsjø stasjon vil avhenge av NSBs markedsmessige vurderinger. Innføring av behovsstopp vil kunne innebære at tog får omlagte kryssinger fra Aspedammen til Kornsjø stasjon. Godkjent og sikker adkomst til begge spor må etableres og godkjennes av Statens jernbanetilsyn før Kornsjø stasjon ev. kan gjeninnføres som stoppested. Stasjonen vil ha behov for infrastrukturtiltak som plattformforlengelse, midtplattform og overganger dersom den skal oppfylle forskriftskravene. På bakgrunn av markeds- og infrastrukturmessige vurderinger opplyser Jernbanedirektoratet at de ikke legger opp til å gjenåpne Kornsjø stasjon for passasjertrafikk.