Skriftlig spørsmål fra Svein Roald Hansen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:402 (2017-2018)
Innlevert: 30.11.2017
Sendt: 30.11.2017
Besvart: 06.12.2017 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Svein Roald Hansen (A)

Spørsmål

Svein Roald Hansen (A): Hvordan vil arbeids- og sosialministeren sikre at personer som gir omsorg til syke, funksjonshemmede eller eldre personer får informasjon om retten til godskriving av pensjonspoeng for omsorgsarbeid og tidsfristen for å kreve godskriving?

Begrunnelse

Folketrygdlovens pfg. 3-16 åpner for opptjening av pensjonspoeng for omsorgsarbeid til syke, funksjonshemmede eller eldre. Dette kan godskrives med 3,5 pensjonspoeng pr år, hvis det ytes omsorg i minst 22 timer pr uke og hvis omsorgsarbeidet har vart i minst et halvt år pr kalenderår.
For å få godskrevet pensjonspoeng må det framsettes krav om dette, kfr. forskrift 11.03.1997 nr. 204 pfg. 5 og forskrift 22.12.2009 nr. 1810 pfg. 3-10. Kravet å framsettes senest to år etter at omsorgen er gitt. Hvis det ytes omsorg kontinuerlig må det framsettes krav annet hvert år.
Spørsmålet har vært behandlet av Trygderetten, kfr. sak 13/00626 og retten vurderer at selv om informasjonsplikten er brutt, vil det ikke påvirke utfallet av saken fordi vilkåret om å framsette krav er absolutt.
Det kan ikke forventes at omsorgspersoner på egenhånd skal finne ut av at de har rett til pensjonspoeng og hvilke tidsfrister som gjelder. Det er derfor stort behov for gode rutiner for å gi informasjon til omsorgspersonene.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Omsorgsarbeid for en syk, en funksjonshemmet eller en eldre person kan gi rett til omsorgsopptjening, som kan tas med ved beregning av pensjon. For å ha rett til slik omsorgsopptjening, er det som hovedregel vilkår om at omsorgsarbeidet har vart i minimum 22 timer pr. uke, og at omsorgsarbeidet har pågått i minst seks måneder i det kalenderåret det søkes opptjening for.
Det må søkes om å få omsorgsopptjening for pleie av en syk, en funksjonshemmet eller en eldre person. Søknaden må fremsettes senest to år etter at omsorgen er gitt, og omsorgsarbeidet må attesteres av kommune før det kan innvilges. NAV har ikke opplysninger om slikt omsorgsarbeid i sine systemer før det fremsettes søknad om det.
Etter at omsorgsopptjening er godskrevet, får bruker hvert år automatisk tilsendt egenerklærings-skjema om fortsatt omsorgsarbeid fra NAV. Skjemaet må returneres til NAV for å få videre godskriving av omsorgsopptjening.
Brukerne kan finne informasjon på nav.no om muligheten for å få omsorgsopptjening for omsorgsarbeid for en syk, en funksjonshemmet eller en eldre person, samt hvordan det søkes om dette. Denne informasjonen ligger under temaet pensjon. Der er det også en lenke til informasjonen om omsorgsopptjening hvis man følger en link videre til "Hva er din situasjon?/Vi viser deg vei til de tjenestene du trenger/Sykdom i familien?".
En del kommuner har også informasjon om omsorgsopptjening for omsorgsarbeid for en syk, en funksjonshemmet eller en eldre person på sine nettsider.
Jeg har fått opplyst fra Arbeids- og velferdsdirektoratet at etaten vil se på om det kan gjøres forbedringer i informasjon som gis på nav.no. Det kan også være hensiktsmessig å informere gjennom flere kanaler, herunder at NAV vurderer et nærmere samarbeid med KS om informasjon om denne ordningen via kommunene.