Åsunn Lyngedal (A): Mener samferdselsministeren at Narvik som Nordlands tredje største by har et godt flytilbud til fylkeshovedstaden Bodø; vil ministeren vurdere å opprette FOT-ruter på strekningen, og hvilke andre virkemidler har regjeringen?
Begrunnelse
Widerøe har valgt å kutte to flyvninger daglig mellom Harstad/Narvik Evenes og Bodø fra 01.12.2017. Gjenstående tilbud Evenes – Bodø er en avgang kl. 06:20 og en kl. 20:30. Ingen av avgangene er FOT-ruter. For å reise fra Narvik til Bodø må en ta flybuss fra Narvik 04:25. En dagsreise tar omkring 19 timer fra en forlater Narvik til en er tilbake. Å kjøre de 300 km hver vei innebærer også ferge siden E 6 sør for Narvik er det eneste stedet med ferge på E 6. Tur retur tar turen 12 timer, og er nå mer effektivt enn fly. Flere offentlige etater som politiet og Bane Nor rapporterer at bil nå i praksis ofte er eneste alternativ for å samhandle med egen etat.
For barn som skal avhøres ved Nordlands eneste barnehus i Bodø er reisen en voldsom tilleggsbelastning da det ikke er aktuelt å la dem bruke avgangen 06.20. De må derfor kjøres i bil til avhør og får forlenget en vanskelig og slitsom reise, ofte med overnatting.
Ministeren valgte å ikke inkludere ruter Bodø-Evenes i FOT- rutesystemet selv om kortbaneflyplassen i Narvik ble lagt ned 01.04.2017. Denne flyplassen hadde tre daglige rundturer Narvik – Bodø. Reisetiden var betydelig kortere enn i dag. Rutetilbudet forsvant med flyplassen. Alle andre byer i Nordland har et betydelig bedre flytilbud til Bodø.
Det er verd å merke seg at begrunnelsen Widerøe gir for nedlegging av de to avgangene på dagtid: Rutene kan ikke forsvares kommersielt. Samtidig sier flyselskapet at tilsvarende ruter, men samme trafikkgrunnlag, andre steder i Norge typisk ligger inn under FOT-rute systemet.
Det dårlige regionale rutetilbudet etter 01.04.2017 har vært en begrensning for nærings- og samfunnsutvikling i Narvikregionen. Fra 01.12.2017 blir det ytterligere forverret.