Skriftlig spørsmål fra Åsunn Lyngedal (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:407 (2017-2018)
Innlevert: 30.11.2017
Sendt: 30.11.2017
Besvart: 08.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Åsunn Lyngedal (A)

Spørsmål

Åsunn Lyngedal (A): Mener samferdselsministeren at Narvik som Nordlands tredje største by har et godt flytilbud til fylkeshovedstaden Bodø; vil ministeren vurdere å opprette FOT-ruter på strekningen, og hvilke andre virkemidler har regjeringen?

Begrunnelse

Widerøe har valgt å kutte to flyvninger daglig mellom Harstad/Narvik Evenes og Bodø fra 01.12.2017. Gjenstående tilbud Evenes – Bodø er en avgang kl. 06:20 og en kl. 20:30. Ingen av avgangene er FOT-ruter. For å reise fra Narvik til Bodø må en ta flybuss fra Narvik 04:25. En dagsreise tar omkring 19 timer fra en forlater Narvik til en er tilbake. Å kjøre de 300 km hver vei innebærer også ferge siden E 6 sør for Narvik er det eneste stedet med ferge på E 6. Tur retur tar turen 12 timer, og er nå mer effektivt enn fly. Flere offentlige etater som politiet og Bane Nor rapporterer at bil nå i praksis ofte er eneste alternativ for å samhandle med egen etat.
For barn som skal avhøres ved Nordlands eneste barnehus i Bodø er reisen en voldsom tilleggsbelastning da det ikke er aktuelt å la dem bruke avgangen 06.20. De må derfor kjøres i bil til avhør og får forlenget en vanskelig og slitsom reise, ofte med overnatting.
Ministeren valgte å ikke inkludere ruter Bodø-Evenes i FOT- rutesystemet selv om kortbaneflyplassen i Narvik ble lagt ned 01.04.2017. Denne flyplassen hadde tre daglige rundturer Narvik – Bodø. Reisetiden var betydelig kortere enn i dag. Rutetilbudet forsvant med flyplassen. Alle andre byer i Nordland har et betydelig bedre flytilbud til Bodø.
Det er verd å merke seg at begrunnelsen Widerøe gir for nedlegging av de to avgangene på dagtid: Rutene kan ikke forsvares kommersielt. Samtidig sier flyselskapet at tilsvarende ruter, men samme trafikkgrunnlag, andre steder i Norge typisk ligger inn under FOT-rute systemet.
Det dårlige regionale rutetilbudet etter 01.04.2017 har vært en begrensning for nærings- og samfunnsutvikling i Narvikregionen. Fra 01.12.2017 blir det ytterligere forverret.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Under daværende Stoltenberg-regjeringen vedtok Stortinget å legge ned Narvik lufthavn, Framnes, senest ved utgangen av kontraktsperioden for kjøp av flyruten Narvik–Bodø 31. mars 2017, jf. Innst. 382 S (2011–2012). Flertallet i Transport- og kommunikasjonskomiteen viste i innstillingen til at innsparingen ved nedleggelsen av Narvik lufthavn, Framnes skulle bidra til finansieringen av Hålogalandsbrua, jf. St.meld. nr. 16 (2008-2009). I henhold til Prop. 117 S (2011-2012) omfatter innsparingen ved nedleggelsen av Narvik lufthavn innsparte midler fra flyrutekjøp, og for Avinor gjennom spart driftsunderskudd og sparte investeringer. I forbindelse med nedleggelsen av Narvik lufthavn varslet Widerøe i 2016 at de ønsket å satse på Evenes lufthavn, blant annet ved å styrke frekvensen fra to til fire daglige avganger på den kommersielle ruten til og fra Bodø. Widerøe har i ettertid ikke funnet det kommersielt forsvarlig å opprettholde fire daglige avganger. Dette skyldes ifølge selskapet at det har vært for lav etterspørsel på ruten. Widerøe har derfor varslet at de vil gå tilbake til to daglige avganger, slik det var tidligere. Jeg er informert om at Widerøe har hatt møter med Nordland fylkeskommune og ordfører i Narvik kommune om situasjonen. Widerøe mener bl.a. at tilbringertilbudet med buss ikke er godt nok, og dette ble diskutert. Selskapet vil dessuten tilpasse tilbudet etter naturlige sesongvariasjoner, som kan innebære lavere etterspørsel om vinteren. Dette gjenspeiler seg også i at Widerøe har sagt seg positive til å vurdere en ettermiddagsavgang fra april 2018 dersom tilbringertjenesten tilpasses både fra Narvik og Harstad. Samferdselsdepartementet har gjennom et unntak fra hovedregelen om fri markedstilgang til flyruter i Norge mulighet til å kjøpe flyrutetjenester for å sikre et minstetilbud på en svakt trafikkert flyrute dersom ruten anses som kritisk for den økonomiske utviklingen i regionen som lufthavnen betjener. Departementet kan da ta ruten ut av det frie markedet og etter en konkurranse om driften av ruten pålegge forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT), jf. Europaparlamentets- og rådsforordning (EF) nr. 1008/2008 av 24. september 2008 om felles regler for drift av lufttrafikk i Fellesskapet, som er tatt inn i norsk rett gjennom forskrift av 12. august 2011 nr. 833 om lufttransporttjenester i EØS (lufttransportforskriften). Strekningen Evenes-Bodø har alltid vært en kommersiell rute, og aldri vært en del av FOT-ordningen. Dette ble opprettholdt ved siste konkurranse om drift av ruteflyginger i Nord-Norge fra 1. april 2017. Beslutningen ble tatt etter en helhetlig vurdering av rutetilbudet, en ekstern utredning utført av Møreforskning og innspill fra fylkeskommunen og andre instanser. Forholdet til finansieringen av Hålogalandsbrua og forventninger om høyere etterspørsel da Narvik lufthavn ble lagt ned, var elementer i denne vurderingen. Samtidig gjorde departementet flere endringer i FOT-kravene for rutene i Nord-Norge. Disse endringene innebærer mer fleksibilitet for operatørene og en større grad av standardisering mellom FOT-rutene. Dette betyr at dersom flyruten Evenes-Bodø skulle blitt en FOT-rute, ville ikke nødvendigvis kravene til FOT medføre at ruten ville fått en høyere rutefrekvens enn den har i dag. Inneværende kontrakt med Widerøe om drift av FOT-rutene i Nord-Norge går ut 31. mars 2022. Stortinget har besluttet at ansvaret for ev. flyrutekjøp skal overføres til de nye folkevalgte regionene som en del av regionreformen. De nye regionene skal etter planen etableres 1. januar 2020. Samferdselsdepartementet vil derfor se nærmere på hvordan neste kjøpsprosess skal koordineres med regionale myndigheter før arbeidet med et nytt flyrutekjøp igangsettes. På sikt vil det være regionene selv som skal ha hovedansvaret for å vurdere hvilke ruter som skal inkluderes i FOT-ordningen og hvor mye midler som ev. skal bevilges til dette formålet. I lufttransportforskriftens § 10 er det åpnet for at andre kan sende søknad til departementet hvis en ønsker nye eller endrede forpliktelser. Dersom lokale myndigheter mener ruten Bodø-Evenes må vurderes som FOT-rute før neste anbud, så kan Narvik kommune eller Nordland fylkeskommune søke departementet om å etablere FOT mot at dette finansieres lokalt eller regionalt. Dette er foreløpig ikke gjort. Hålogalandsbrua er planlagt åpnet i 2018 og jeg forventer at passasjergrunnlaget ved Evenes lufthavn kan komme til å øke når brua tas i bruk. Det vil igjen kunne medføre en styrking av flyrutetilbudet til og fra Bodø. Jeg oppfordrer for øvrig lokale myndigheter til å ha direkte dialog med flyselskapene om det lokale rutetilbudet.