Skriftlig spørsmål fra Per Espen Stoknes (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:423 (2017-2018)
Innlevert: 01.12.2017
Sendt: 01.12.2017
Besvart: 07.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Per Espen Stoknes (MDG)

Spørsmål

Per Espen Stoknes (MDG): Mange har uttrykt bekymring for hvordan transportplanene for Moss vil påvirke byutviklingen og om nåværende planer er optimalisert, særlig med tanke på samordning av jernbane og vei.
Vil statsråden be Statens Vegvesen og Bane NOR vurdere flere andre løsninger for Moss enn vedtatt reguleringsplan for jernbanen og vedtatte konsept fra KVU for RV 19 for sørge for en velfungerende samordnet løsning for RV 19 og jernbanen i Moss?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Byutviklingen i Moss preges av å ha en viktig jernbaneforbindelse langs aksen nord-sør og en viktig riksvegforbindelse i øst-vest-retning. Begge disse nasjonale samferdselskorridorene må inngå i en total samordnet og velfungerende transportløsning som dekker lokale, regionale og nasjonale behov for alle trafikantgrupper. Samtidig skal transportløsningene bidra til en positiv byutvikling.
Ny jernbaneløsning i Moss, med dobbeltspor og ny stasjon, har vært planlagt over lang tid og reguleringsplanen ble vedtatt i Rygge og Moss kommuner i 2016. Det er bevilget 745 mill. kr til oppstart av prosjektet i 2018, med sikte på ferdigstillelse i 2024. Vedtatt reguleringsplan for prosjektet i Rygge og Moss kommuner ligger til grunn for videre planlegging og bygging.
NTP 2018-29 beskriver oppstart av arbeid med ny Rv.19 gjennom Moss i siste del av planperioden. Statens vegvesen presenterte i november 2017 en mulighetsstudie for ny Rv.19 gjennom Moss. Mulighetsstudien gir ikke et tilstrekkelig grunnlag for endelig valg av løsning for ny Rv.19, men viser noen sentrale forhold som må vurderes nærmere før en oppstart av planlegging etter plan- og bygningsloven kan starte opp. Dette omfatter spesielt grunnforhold, kostnader og inngrepskonsekvenser i byen. Statens vegvesen og Bane NOR gjør nå nærmere vurderinger av kryssingsmulighetene for Rv. 19 i tunnel i forhold til vedtatt jernbanetrase.
Statens Vegvesen, Jernbanedirektoratet og Bane NOR deltar sammen med Moss kommune og Østfold fylkeskommune i Samarbeidsavtalen om areal og transport for Mosseregionen. Dette samarbeidet har nå etablert arbeidsgrupper som skal utvikle tiltak for å bedre trafikksituasjonen i Moss på kort og lang sikt. Det vil foreligge foreløpige rapporter i februar 2018. Et viktig mål for samarbeidet er å finne en best mulig velfungerende helhetlig transportløsning for Moss, hvor jernbane og riksveg inngår som viktige elementer, sammen med resten av kollektivtrafikktilbudet og øvrig vegnett for gående, syklende og kjørende. Prinsippene fra NTP 2018-29 om nullvekst for personbiltrafikken i byområder er også lagt til grunn for denne samarbeidsavtalen.