Skriftlig spørsmål fra Masud Gharahkhani (A) til kulturministeren

Dokument nr. 15:425 (2017-2018)
Innlevert: 01.12.2017
Sendt: 04.12.2017
Besvart: 11.12.2017 av kulturminister Linda Hofstad Helleland

Masud Gharahkhani (A)

Spørsmål

Masud Gharahkhani (A): Hvilke krav om budsjettering og økonomistyring har kulturministeren satt til arrangementet Sykkel-VM når regjeringen har bevilget millioner i tilskudd?

Begrunnelse

Sykkel-VM har vært et stort og viktig arrangement for Norge. Mangel på økonomistyring tyder på at Sykkel-VM går trolig 60 millioner i underskudd. Når staten har bidratt med 52 millioner kroner av skattebetalernes penger, må man kreve økonomistyring og kontroll.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Sykkel-VM i Bergen var en folkefest. Rammen rundt og den idrettslige gjennomføringen var helt eksepsjonell. Mesterskapet var et godt utstillingsvindu for Norge og sykkelidretten. Det er derfor uheldig og alvorlig når underskuddet etter mesterskapet er anslått til 50-60 mill. kroner.
Sykkel-VM ble arrangert av Bergen 2017 AS. Selskapet har mottatt 49,5 mill. kroner i statlige tilskudd, hvorav 38,5 mill. kroner er bevilget over Kulturdepartementets budsjett. De øvrige tilskuddene er bevilget over budsjettene til Nærings- og fiskeridepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. I tillegg til de direkte tilskuddene til Bergen 2017 AS, totalt 49,5 mill. kroner, ble det bevilget 2,5 mill. kroner til Sivilforsvaret for å bistå Politiet i gjennomføringen av mesterskapet.
Det er kun unntaksvis at staten gir tilskudd til internasjonale idrettsmesterskap. Tilskuddene til Bergen 2017 AS var hovedsakelig begrunnet med de særlige utfordringene knyttet til infrastruktur ved at mesterskapet ble arrangert på vegene i og rundt Bergen. De statlige tilskuddene ble bevilget i en tidlig fase og var et viktig bidrag for å gi arrangøren en viss forutsigbarhet i videre planlegging og gjennomføring av arrangementet. Tilskudd til arrangement vil alltid medføre en risiko for at tilskuddene ikke blir benyttet i tråd med forutsetningene eller at arrangementet blir avlyst. Det er imidlertid arrangøren som bærer ansvaret og risikoen for arrangementet, og for å skalere arrangementet og ha kontroll på at kostnadene ikke overstiger inntektene.
De statlige tilskuddene er bevilget på bakgrunn av søknader basert på arrangørens planer og budsjett. Regjeringen har ikke gitt tilskudd etter arrangementet eller underskuddsgarantier for å dekke eventuelt merforbruk. Dette er gjort for å avklare forutsetningene på forhånd og fremme økonomistyring.
Det er stilt samme krav til Bergen 2017 AS som til andre tilskuddsmottakere som får tildelt prosjekt-, investerings- eller engangstilskudd fra Kulturdepartementet. Bergen 2017 AS skal disponere tilskuddet i samsvar med de formål, forutsetninger, krav til økonomiforvaltning og kontroll samt rapportering som er trukket opp i tilskuddsbrevet. Dette innebærer at de skal følge Kulturdepartementets Retningslinjer for økonomiforvaltning og kontroll for tilskuddsmottakere som får tildelt prosjekt-, investerings- eller engangstilskudd fra Kulturdepartementet. Kravene i tilskuddsbrevet og de tilhørende retningslinjene er i tråd med Reglement for økonomistyring i staten og Bestemmelser om økonomistyring i staten. Kravene innebærer blant annet at selskapet skal levere revidert regnskap og de har varslingsplikt overfor departementet dersom det oppstår vesentlige avvik fra de premisser som ligger til grunn for tilskuddet. Departementet har også adgang til å føre kontroll med at midlene benyttes etter forutsetningene. Med hensyn til dette vil jeg understreke at departementet ikke har mistanker om at tilskuddet ikke er benyttet etter forutsetningene. I tillegg til kravene stilt i tilskuddsbrevene gjelder aksjeloven og regnskapsloven for selskapet
Bergen 2017 AS er et selskap som er heleid av Norges Cykleforbund. Det er ikke undergitt statlig kontroll. I nyere tid er det kun i forbindelse med Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016 at staten har hatt majoritetseierskapet i et idrettsarrangement. Ungdoms-OL var et arrangement med et helt annet omfang og formål enn Sykkel-VM. I tillegg krevde Den internasjonale olympiske komité at staten stilte en rekke økonomiske og ikke-økonomiske garantier, herunder krav om en økonomisk bruttogaranti. Den samlede risikoen for staten var derfor mye større enn der tilskuddet fra staten kun er del av finansieringen av arrangementet. Denne formen for statlig kontroll og styring ved gjennomføringen av arrangement anses derfor kun aktuell i helt spesielle tilfeller. Det er ikke aktuelt at staten går inn og overtar eierskapet i privat initierte arrangement.
I tillegg til manglende økonomistyring av mesterskapet har det vært oppmerksomhet rettet mot hemmelighold av arrangørkontrakten. Jeg mener det bør være størst mulig åpenhet rundt gjennomføringen av store idrettsmesterskap. Idretten er avhengig av å ha tillit i befolkningen. Jeg vil følge opp bruken av de statlige tilskuddene og spørsmål om åpenhet i vår dialog med Norges Cykleforbund og Bergen 2017 AS i tråd med fastsatte frister.