Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:473 (2017-2018)
Innlevert: 08.12.2017
Sendt: 08.12.2017
Besvart: 15.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Vil statsråden ta initiativ til at den forestående KVU-bestillingen for grensekryssende gods mellom Oslo og Gøteborg også skal inneholde en bestilling om utredning av alternativ finansiering og prosjekt finansiering i samarbeid med svenske myndigheter?

Begrunnelse

I Innst. 460 S (2016–2017) ba Stortinget i sin behandling av Nasjonal Transportplan om at det utarbeides en KVU/åtgärdsvalsstudie for grensekryssende gods i samarbeid mellom norske og svenske myndigheter i korridoren Oslo–Gøteborg.
Behovet for å få mere gods over fra vei til bane og sjø er basert både ut fra kapasitet og miljø. Opp mot 3000 trailere i døgnet passerer over Svinesund. Dette er Norges viktigste korridor for grensekryssende godstransport. En forsvinnende liten del av dette går på bane.
For å bedre tilbudet til grensekryssende gods på bane kreves et godt og samarbeid med svenske myndigheter. Ideelt sett bør arbeidet organiseres som et felles prosjekt med tilgang på ekstern finansiering, for eksempel i form av bidrag fra EU.
En KVU bør vurdere disse mulighetene og angi ulike organiserings- og finansieringsmuligheter for et felles prosjekt. Eksisterende modeller for denne typen samarbeid i Europa bør også vurderes.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Høsten 2014 ga Samferdselsdepartementet det daværende Jernbaneverket, i samarbeid med det svenske Trafikverket, i oppdrag å gjøre en nærmere vurdering av hvordan kapasiteten på strekningen Oslo-Gøteborg kan utvikles som helhet i et samarbeid mellom norske og svenske myndigheter. Utredningen ble overlevert Samferdselsdepartementet våren 2016, og anbefalte flere mindre tiltak på kort og mellomlang sikt.
Utvikling av en ny bane mellom Halden og Kornsjø ble i utredningen trukket frem som et mulig tiltak. Kostnad for sammenhengende dobbeltspor Halden-Trollhättan ble anslått til ca. 15,3 mrd. kr, der 7,7 mrd. kr er i Sverige og 7,6 mrd. kr i Norge. I tillegg kommer et par hundre millioner til andre tiltak på kort og mellomlangt sikt.
Kapasitetsutfordringen for godstrafikken på jernbanen i korridoren må ses i sammenheng med hele strekningen mellom godsterminalen på Alnabru og Gøteborg. I Nasjonal transportplan 2018-2029 har regjeringen prioritert utbyggingen av dobbeltspor frem til Fredrikstad innen 2024 og videre til Halden innen 2034. Dette vil bidra til en betydelig bedret fremkommelighet for både gods og passasjerer i korridoren.
I Nasjonal transportplan 2018-2029 fremgår det at Samferdselsdepartementet vil ta initiativ til en felles skandinavisk studie for å se på muligheten til å fange opp mer gods ute i Europa slik at en større andel av dette kommer med tog over grensen fra Sverige. I transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling til NTP fremgår det at flertallet også ønsker at det gjennomføres en konseptvalgutredning (KVU) for grensekryssende godstrafikk i samarbeid mellom svenske og norske myndigheter. Mens en studie som skal se på hvordan varenes reise ute i Europa kan begynne på jernbanen må rette oppmerksomheten mot andre virkemidler enn infrastrukturtiltak, ses det hovedsakelig på infrastrukturtiltak i en KVU. Samferdselsdepartementet vurderer nå hvordan komiteens merknad best følges opp.
Det også viktig å bedre og forenkle rammevilkårene for grenseoverskridende godstrafikk på jernbane, dersom man ønsker at jernbanen skal være et foretrukket transportalternativ mellom Oslo og Gøteborg. Derfor er Norge en del av et europeisk samarbeid om godskorridorer. Norge er medlem av godskorridoren mellom Oslo/Gøteborg og Palermo. Formålet er å gjøre det enklere for transportkjøpere å frakte gods mellom flere land med tog.
Hvorvidt alternativ finansiering skal være en del av en KVU, er en del av denne vurderingen og vil eventuelt bli tatt inn i oppdragsbrevet til Jernbanedirektoratet.