Siv Henriette Jacobsen (A): Vil statsråden ta initiativ til at den forestående KVU-bestillingen for grensekryssende gods mellom Oslo og Gøteborg også skal inneholde en bestilling om utredning av alternativ finansiering og prosjekt finansiering i samarbeid med svenske myndigheter?
Begrunnelse
I Innst. 460 S (2016–2017) ba Stortinget i sin behandling av Nasjonal Transportplan om at det utarbeides en KVU/åtgärdsvalsstudie for grensekryssende gods i samarbeid mellom norske og svenske myndigheter i korridoren Oslo–Gøteborg.
Behovet for å få mere gods over fra vei til bane og sjø er basert både ut fra kapasitet og miljø. Opp mot 3000 trailere i døgnet passerer over Svinesund. Dette er Norges viktigste korridor for grensekryssende godstransport. En forsvinnende liten del av dette går på bane.
For å bedre tilbudet til grensekryssende gods på bane kreves et godt og samarbeid med svenske myndigheter. Ideelt sett bør arbeidet organiseres som et felles prosjekt med tilgang på ekstern finansiering, for eksempel i form av bidrag fra EU.
En KVU bør vurdere disse mulighetene og angi ulike organiserings- og finansieringsmuligheter for et felles prosjekt. Eksisterende modeller for denne typen samarbeid i Europa bør også vurderes.