Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:507 (2017-2018)
Innlevert: 11.12.2017
Sendt: 12.12.2017
Besvart: 19.12.2017 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Hva er status for småflyaktiviteten (allmenflyging) ved Rygge flystasjon, hvordan vurderer forsvarsministeren situasjonen for flyene som er stasjonert på Rygge, og hvordan vurderer han løsninger for småflyaktivteten på Rygge framover?

Begrunnelse

I svar på skriftlig spørsmål nr. 285 (2017-2018) fra stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik skrev samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen blant annet:

"Samferdselsdepartementet vil gjennomføre en utredning av hvordan staten best mulig kan legge til rette for en permanent løsning for småflyaktiviteten på Østlandet i løpet av 2018. Utredningen vil etter planen både omfatte alternative løsninger på Kjeller og Rygge, og nye anlegg som en ny småflyplass på Sørum. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte når utredningen er gjennomført."

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 12. desember 2017 med spørsmål fra stortings-representant Sverre Myrli om status og løsninger for småflyaktiviteten på Rygge flystasjon.
Gjennom Stortingets behandling av Innst. 62 S (2016-2017), jf. Prop. 151 S (2015-2016) Kampkraft og bærekraft, legges det til grunn at Forsvaret viderefører og øker sin virksomhet og tilstedeværelse på Rygge. I tillegg til helikopteraktiviteten innebærer dette bl.a. forhåndslager og beredskapsfunksjon for allierte tankfly (Co-located Operating Base, COB) og beredskaps-base for Høy luftmilitær beredskap (HLB). En forutsetning for både COB- og HLB-funksjonen er en videreføring av rullebanesystem og drivstoffanlegg på Rygge.
Forsvarsdepartementet er også opptatt av å tilrettelegge for fortsatt småflyaktivitet på Rygge flystasjon, samtidig som sikkerheten på basen og egne operative behov ivaretas.
Luftforsvaret og Forsvarsbygg er enige med småflymiljøet, representert ved Norges Luftsportforbund (NLF), om bruk av flyplassen og leie på tildelt område. Forsvaret og Forsvarsbygg avventer nå tilbakemelding fra NLF på forslag til sikkerhetsmessig godkjent adkomst. Dette betyr at flyging kan gjenopptas når sikkerhetsmessig godkjent adkomst-løsning er etablert.