Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:517 (2017-2018)
Innlevert: 11.12.2017
Sendt: 12.12.2017
Besvart: 19.12.2017 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hvordan tenker statsråden at disse to utdannelsene og yrkesutøverne skal utfylle hverandre, og vil det komme en egen autorisasjon for paramedic som viser forskjellen mellom yrkesgruppene?

Begrunnelse

Det er to ulike utdanningsmodeller for å kunne jobbe i ambulanse. Enten kan man bli fagarbeider, etter noe som kan bli en femårig modell. Denne saken er på høring i disse dager. Den andre modellen tar man først via studiespesialisering i videregående skole, og deretter bachelor paramedic på høyskole. Paramedicutdanningen er og vil også være en viktig videreutdanning for de fagarbeidere som ønsker det.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det er riktig at vi er i ferd med å få to utdanningsmodeller for de som kan jobbe i ambulansetjenesten. I Nasjonal sykehusplan (2016-2019) er det beskrevet at ambulansetjenesten har blitt en mer kompetent og profesjonell tjeneste der en stadig større andel av personellet er fagutdannet. Selv om ambulansefaget i videregående opplæring og ambulansearbeideren som yrkeskategori fortsatt vil utgjøre grunnmuren i tjenesten, er det er behov for ytterligere kompetanseheving. Helseforetakene har satset tungt på videre- og etterutdanning og samarbeider med flere høgskoler som har etablert ulike videreutdanningstilbud for ambulansepersonell. Det ble pekt på behov for en bachelor innen fagområdet med forslag om å etablere pilotprosjekter for utprøving av bachelorstudium ambulansefag.
Noen universitet/høyskoler er i gang med eller planlegger bachelor i ambulansefag /paramedic. Helsedirektoratet er på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet i kontakt med universiteter og høyskoler som planlegger oppstart av denne utdanningen. Direktoratet skal bidra til at det faglige innholdet i utdanningene som igangsettes utvikles i hht. helsetjenestens behov. De skal også foreslå følgeopplegg for vurdering av om de igangsatte utdanningene er i tråd med helsetjenestens behov.
Samtidig har Kunnskapsdepartementet til vurdering om dagens utdanning for ambulansearbeidere i videregående skole skal utvides med et år.
Endringene i utdanningene innenfor ambulansetjenesten er foreløpig i startfasen og jeg mener det er for tidlig å gjøre vurderinger av om det skal være en eller flere forskjellige autorisasjoner. Forskjellen mellom yrkesgruppene vil først og fremst ha interesse for arbeidsgivere. Arbeidsgiver vil vite om en søker er autorisert og dennes utdanning og erfaring. Ut fra det vil de kunne ansette avhengig av hvilke kompetanse de har behov for til den enkelte stilling.