Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:521 (2017-2018)
Innlevert: 12.12.2017
Sendt: 12.12.2017
Besvart: 22.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Statsråden sier i Trønder-Avisa 11.12.17 at brevet fra det kinesiske infrastrukturselskapet CCCC av 04.05.17 ble oversendt fra Nærings- og fiskeridepartementet til Samferdselsdepartementet som da videreformidlet kontakt med Statens vegvesen. Etter dette gjennomførte Statens vegvesen både møter og befaring med det kinesiske selskapet.
Hvorfor har statsråden tidligere gitt utrykk for at han ikke kjente til besøkene hos Statens vegvesen og Nye Veier AS?

Begrunnelse

Under statsministerens offisielle besøk i Kina i april møtte både statsministeren og næringsministeren representanter fra Kinas største entreprenør CCCC (ved Dai Wenkai, visepresidenten I ZPMC, CCCCs heleide datterselskap). I sommer har kineserne vært på rundreise i Norge og hatt flere møter med Statens vegvesen og Nye Veier AS.

Bygg.no rapporterte 09.08.17 følgende:

"Statsråden [samferdselsministeren] legger til at han ikke visste at Kinas største entreprenør har vært i Norge to ganger i sommer.
Han mener også det er tilfeldig at norgesbesøkene til CCCC skjer så tett opp til regjeringens Kina-besøk."

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Som det fremgår i mitt svar på spørsmål nr. 506 og nr. 520, så hadde verken statsministeren eller næringsministeren et eget møte med China Communications Construction Companys datterselskap Shanghai Zhenhua Port Machinery (ZPMC) i Kina. De to hilste imidlertid på representanter for ZPMC under en hyggelig mottakelse som avsluttet Norway-China Business Forum i Shanghai. Det var flere enn 400 deltakere på denne mottakelsen.
I brevet fra CCCC datert 04.05.17 til næringsministeren opplyste selskapet at de hadde fulgt det norske veiprosjektet/kystveien E39, og ønsket å besøke Norge for å lære om prosjektet. NFD oversendte henvendelsen til Samferdselsdepartementet som riktig fagdepartement, da CCCC ønsket å bli satt i kontakt med norske veimyndigheter. Som jeg også skriver i mitt svar på spørsmål nr. 520, får departementet mange henvendelser fra entreprenører og andre som ønsker å møte deler av statsapparatet. Etter en faglig vurdering i departementet, ble denne henvendelsen videresendt til Statens vegvesen. For øvrig tok CCCC selv direkte kontakt med Nye Veier AS, slik mange andre leverandører også gjør.
Det var imidlertid ikke kjent for Samferdselsdepartementet at CCCC returnerte til Norge samme sommer for et nytt besøk med Statens vegvesen. Dette ble avtalt direkte mellom Statens vegvesen og CCCC uten at departementet ble informert, slik det også gjøres med andre entreprenører, både nasjonale og utenlandske.
Generelt ønsker Norge best mulig konkurranse om infrastrukturprosjekter, tilbud fra utenlandske entreprenører er en del av dette. Ved henvendelser fra virksomheter som ønsker møte med Samferdselsdepartementets underliggende fagetater, forsøker vi generelt å være positive til dette.
La meg samtidig legge til at Regjeringen legger opp til både å bygge landet og styrke norsk næringsliv. Under dagens regjering har norske aktører vunnet brorparten av kontraktene innen vegbygging. I årene 2014-2016 vant norske entreprenører 91 pst. av kontraktsverdiene på vegnettet, mot 78,3 pst. i perioden 2011-2013. Dette gjelder samtlige inngåtte kontrakter over 10 mill. kr. I de ni første månedene i 2017 har norske entreprenører vunnet samtlige vegkontrakter over 100 mill. kr (en av kontraktene er samarbeid mellom norsk og utenlandsk aktør), og norske entreprenører har vunnet 97,9 pst. av alle vegkontrakter over 10 mill. kr.