Kari Henriksen (A): Regjeringen fjernet med et pennestrøk bevilgningene til telefonavisa for blinde/svaksynte/dyslektikere i årets budsjett på 600 000 kroner. Det er smålig, urettferdig og usosialt og skjedde uten dialog m brukerne. Nå viser det seg at plattformen også driver Medisintelefonen som må legges ned som en følge av dette kuttet.
Var statsråden orientert om og enig i kuttet, og har han tatt grep for å sikre at målgruppa ikke blir stående uten slik, noen ganger livsviktig informasjon?
Begrunnelse
PÅ de fleste budsjettområder la regjeringen fram store kutt til frivilligheten og til viktige tiltak for enkeltpersoner. Noen rammer ekstra hardt. Telefonavisa er et slikt tiltak.
Medisintelefonen er et samarbeid med felleskatalogen, der blinde/svaksynte/dyslektikere kan ringe for å opplysninger om hvordan legemidler skal brukes, virkning og bivirkninger. Telefonen drives av Felleskatalogen. Dette forsvinner til nyttår.
Statsministeren viste i spørretimen tidligere i år, til at lesestøtten var doblet. Ja, fra 3-6 minutter, som da skal dekke både medisiner og avisopplesing.
Det vises også til andre alternative løsninger på nett, men flere, spesielt i den eldre aldersgruppen, har manglende kunnskaper om eller ikke tilgang til dette.
Det er også vist til at bruken er gått ned, men det stemmer ikke. Bruken er gått opp, gjennomsnittlig lyttetimer nå er økt fra 240 for noen år siden til 330 timer nå.
Antall brukere er gått ned fra rundt 1200 til 800 pr mnd. Dette viser at det fremdeles er mange som benytter seg av dette. Sannsynligvis er det personer som ikke behersker ny teknologi særlig godt.