Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:539 (2017-2018)
Innlevert: 13.12.2017
Sendt: 13.12.2017
Besvart: 19.12.2017 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Regjeringen fjernet med et pennestrøk bevilgningene til telefonavisa for blinde/svaksynte/dyslektikere i årets budsjett på 600 000 kroner. Det er smålig, urettferdig og usosialt og skjedde uten dialog m brukerne. Nå viser det seg at plattformen også driver Medisintelefonen som må legges ned som en følge av dette kuttet.
Var statsråden orientert om og enig i kuttet, og har han tatt grep for å sikre at målgruppa ikke blir stående uten slik, noen ganger livsviktig informasjon?

Begrunnelse

PÅ de fleste budsjettområder la regjeringen fram store kutt til frivilligheten og til viktige tiltak for enkeltpersoner. Noen rammer ekstra hardt. Telefonavisa er et slikt tiltak.
Medisintelefonen er et samarbeid med felleskatalogen, der blinde/svaksynte/dyslektikere kan ringe for å opplysninger om hvordan legemidler skal brukes, virkning og bivirkninger. Telefonen drives av Felleskatalogen. Dette forsvinner til nyttår.
Statsministeren viste i spørretimen tidligere i år, til at lesestøtten var doblet. Ja, fra 3-6 minutter, som da skal dekke både medisiner og avisopplesing.
Det vises også til andre alternative løsninger på nett, men flere, spesielt i den eldre aldersgruppen, har manglende kunnskaper om eller ikke tilgang til dette.
Det er også vist til at bruken er gått ned, men det stemmer ikke. Bruken er gått opp, gjennomsnittlig lyttetimer nå er økt fra 240 for noen år siden til 330 timer nå.
Antall brukere er gått ned fra rundt 1200 til 800 pr mnd. Dette viser at det fremdeles er mange som benytter seg av dette. Sannsynligvis er det personer som ikke behersker ny teknologi særlig godt.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Blindeforbundet gjorde oss den 8. desember kjent med at Medisintelefonen er besluttet nedlagt fra 2018, og at dette følger som en konsekvens av nedleggelsen av Telefonavisen.
Tjenesten med Medisintelefonen ble opprettet i 2006, og har væt et samarbeid mellom Telefonavisen og Felleskatalogen. Medisintelefonen som tjeneste er utarbeidet for blinde, svaksynte og dyslektikere som ønsker informasjon om legemidlene de bruker. Denne tjenesten formidler opplesing av pakningsvedlegg ved hjelp av syntetisk tale.
I følge informasjon som Statens legemiddelverk har innhentet fra Felleskatalogen, er bruken av Medisintelefonen lav, ca. 10 oppringninger per måned. Antall oppringninger har vært stabilt de siste årene. Legemiddelverket har også orientert meg om at Felleskatalogens merkostnader ved å videreføre Medisintelefonen vil være om lag 9.000 kr per måned. I følge Legemiddelverket har Felleskatalogen besluttet å videreføre Medisintelefonen frem til 1. april 2018.
Jeg er imidlertid kjent med at Felleskatalogen tilbyr taleopplesning av pakningsvedlegg og deler av et pakningsvedlegg på sin nettside. Taleopplesning fra nettsiden brukes 3- 4.000 ganger per uke, og det er ingen planer om å avvikle taleopplesning fra nettsiden. Svært mange får således behovet for en opplesningstjeneste dekket gjennom Felleskatalogens nettside (150-200.000 opplesninger per år).
Jeg har avtalt et møte med Blindeforbundet om saken 20. desember og vil på bakgrunn av dette undersøke hvilke muligheter som finnes.