Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:542 (2017-2018)
Innlevert: 13.12.2017
Sendt: 13.12.2017
Besvart: 20.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Når vil statsråden evaluere hvordan de nye helsekravene og praksisen slår ut, som ble innført 1. oktober 2016, og se på om testene som brukes for å vurdere kjøreferdighetene er hensiktsmessig med tanke på risikoen for skade/død de eldre har i trafikken, og vurdere om det er behov for endringer?

Begrunnelse

Helsekrav ved utstedelse av førerkort ble iverksatt 1. oktober 2016. Når departementet strammet inn denne rettigheten, må man analysere hvor stort problemet er med denne rettigheten. Statens Vegvesen rapporterte i 2011 at gjennomsnittlig skade/dødsrisiko med ulykker med eldre i trafikken er langt lavere enn snittet til unge sjåfører, målt per million kilometer. Viser til svaret statsråden gav i dokument nr. 15:85 (2016-2017) til Anne Tingelstad Wøien.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: For å ivareta trafikksikkerheten på vegene våre er det viktig å sikre at førere har tilfredsstillende helse. De reviderte helsekravene som ble innført 1. oktober 2016 var et resultat av en omfattende gjennomgang av både regler og retningslinjer og basert på nasjonal og internasjonal medisinsk kunnskap og våre forpliktelser etter EØS-avtalen. Førerkortveilederen til de nye reglene er utarbeidet av Helsedirektoratet og inneholder blant annet mer utfyllende anbefaling til legene om hvilke tester som skal brukes ved mistanke om kognitiv svikt og gir større rom for individuell vurdering av den enkelte. Testene er ikke tilstrekkelige i seg selv, men vil være en del av den samlede medisinskfaglige vurderingen som legen gjør av pasientens kognitive funksjon. Noen ganger vil en praktisk kjørevurdering hos Statens vegvesen være nødvendig for å avklare om pasientens kognitive funksjonsnivå er tilstrekkelig til trafikksikker kjøring. Helsemyndighetene har det faglige ansvaret for helsekravene, og reglene og praktiseringen blir fortløpende evaluert i Helsedirektoratet. På grunnlag av tilbakemeldinger fra fastleger, fylkesmannen og andre involverte blir det foretatt endringer i Helsedirektoratets veileder. Også retningslinjene for kjørevurderingen er nylig oppdatert, og evalueres fortløpende. Jeg ser dermed ikke at det nå er behov for noen ytterligere evaluering av dette rammeverket.