Skriftlig spørsmål fra Leif Audun Sande (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:547 (2017-2018)
Innlevert: 13.12.2017
Sendt: 14.12.2017
Besvart: 21.12.2017 av næringsminister Monica Mæland

Leif Audun Sande (A)

Spørsmål

Leif Audun Sande (A): Hvordan kan offentligheten få kunnskap om hvorvidt midlene Innovasjon Norge forvalter til støtte og finansiering av nyskapende næringsutvikling går til de riktige formål og tiltak?

Begrunnelse

Innovasjon Norge forvalter til sammen NOK 10,4 milliarder til støtte og finansiering av nyskapende næringsutvikling.
Tilbakemelding fra gründere er at de opplever at Innovasjon Norge forvalter fellesskapets midler omtrent som de selv vil.
Selskapet operer etter særskilt lovgivning.
Hverken forvaltningslov, lov om finansiering, tjenesteloven eller kommuneloven gjelder for Innovasjon Norge.
Dette innebærer at selskapet ikke trenger å rette seg etter normale saksbehandlingsregler i forvaltningen. I praksis betyr det at gründere og andre hverken har innsyn, klagemuligheter eller noen form for rettigheter.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Departementet følger hovedsakelig opp Innovasjon Norge gjennom systemet for mål- og resultatstyring for selskapet og gjennom evalueringer av selskapet og selskapets enkelte virkemidler. Departementet vurderer ikke enkelttildelinger. Dette tilligger Innovasjon Norges administrasjon og styre.
Styret i Innovasjon Norge utarbeider hvert år årsrapport med årsregnskap og resultatrapportering på overordnet nivå, hvor selskapets samlede resultater fremstilles og vurderes. Til grunn for denne rapporteringen ligger selskapets system for mål- og resultatstyring. Dette systemet gir eiere og oppdragsgivere kunnskap om hvorvidt midlene Innovasjon Norge forvalter til finansiering av nyskapende næringsutvikling går til de riktige formål og tiltak i forhold til de oppdraget. I tillegg til styrets rapportering utarbeider selskapet en årlig resultatrapport for hver enkelt oppdragsgiver, hvor det gis en vurdering av hvordan selskapets mål er nådd for den enkelte oppdragsgiver, og hvordan de ulike programmer og virkemidler bidrar til måloppnåelsen.
For å utfylle og komplettere informasjonen fra mål- og resultatstyringssystemet foretas også evalueringer av selskapet og av virkemidlene som selskapet forvalter på vegne av oppdragsgiverne (blant annet fylkeskommuner og departementer). Samlet sett gir dette informasjon om selskapets måloppnåelse.
Denne resultatrapporteringen er tilgjengelig for offentligheten via Innovasjon Norges hjemmesider og Offentlig Journal på regjeringen.no. Videre inngår denne informasjonen i de oppdragsgivende departementenes resultatrapportering av Innovasjon Norges måloppnåelse til Stortinget i Prop. 1 S hvert år.
Det publiseres også oversikter over alle tildelinger av støtte på Innovasjon Norges hjemmesider, og data fra Innovasjon Norges virksomhet er tilrettelagt og gjort tilgjengelig gjennom Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste.
Det fremgår av § 6 i Lov om Innovasjon Norge at verken forvaltningslov, finansierings-virksomhetsloven, tjenestetvistloven, tjenestemannsloven eller § 51 i kommuneloven gjelder for Innovasjon Norge. Det er redegjort for årsakene til dette i lovproposisjonen som ble lagt frem i forbindelse med etableringen av Innovasjon Norge, Ot.prp. nr. 14 (2003-2004). Jeg viser imidlertid til at flere av forholdene som ivaretas i disse lovene, bl.a. i forvaltningsloven og finansieringsvirksomhetsloven, også er innarbeidet i Lov om Innovasjon Norge. Det viktigste argumentet for å opprette Innovasjon Norge som et særlovsselskap, var å balansere myndighetenes behov for styringsmulighet på et overordnet nivå mot selskapets selvstendighet og faglige ansvar for beslutninger knyttet til enkeltsaker. Gjennom særloven er det derfor formalisert en avgrensning av departementets instruksjonsmyndighet i enkeltsaker som også innebærer at departementet ikke har noen rolle som klageinstans.
Innovasjon Norge er underlagt offentlighetsloven. Dokumenter som gjelder konkrete søknader om finansiering, kan imidlertid unntas fra offentlighet i hht. offentlighetsloven § 13, første ledd, jf. forvaltningslovens § 13, første ledd 2) om taushetsplikt for forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde. Unntaket gjelder ikke positive avgjørelser, noe som betyr at offentligheten har krav på informasjon om hvem som mottar statlig støtte.
Stortinget hadde ingen merknader til unntakene fra de nevnte lovene da Ot.prp. nr. 14 (2003-2004) ble behandlet, jf. Innst. O. nr. 30 (2003-2004). Lov om Innovasjon Norge er revidert ved flere senere anledninger uten at unntakene fra de nevnte lovene er blitt endret. Lignende unntak gjelder for øvrig for statsforetak, Enova og saksbehandlingen til Norges forskningsråd.