Skriftlig spørsmål fra Karin Andersen (SV) til innvandrings- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:553 (2017-2018)
Innlevert: 14.12.2017
Sendt: 14.12.2017
Besvart: 18.12.2017 av innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug

Karin Andersen (SV)

Spørsmål

Karin Andersen (SV): I Prop.24 S (2017-2018) er det foreslått at bevilgningene til nasjonalt bu- og støttetilbud for personer over 18 år utsatt for tvangsekteskap og æresrelatert vold et kutt på 2,3 mill. kroner. Jeg har fått opplysninger om at det nasjonale bo- og støttetilbudet flere ganger har søkt om midler til utvikling av tilbudet, til oppfølging og bedre kontakt med offentlige etater.
Kan statsråden redegjøre for hvorfor budsjettet er foreslått redusert når det er meldt behov for utvikling av tilbudet?

Begrunnelse

I Prop. 24 S (2017-2018) fremgår det følgende:

«Løyvinga på posten blir foreslått redusert med 2,3 mill. kroner på grunn av lågare behov for ordninga med nasjonalt bu- og støttetilbod for personer over 18 år utsatt for tvangsekteskap og æresrelatert vold. Årsaka er at talet på plasser ikkje har auka og at tilbodet ikkje er utvida i 2017. Det vert arbeidde med å utvide tilbodet.»

Jeg har fått opplysninger om at det nasjonale bo- og støttetilbudet flere ganger har søkt om midler til utvikling av tilbudet, både til oppfølging og til bedre kontakt med offentlige etater. Dette kan være helt avgjørende for at tilbudet både blir gjort kjent for alle som kommer i befatning med slike saker og det er selvsagt også behov for å sikre at tilbudene som gis blir helhetlige og samkjørt mellom ulike offentlige etater.

Sylvi Listhaug (FrP)

Svar

Sylvi Listhaug: Regjeringen er opptatt av at personer som må bryte med familien, og lever med sikkerhetstiltak, skal få god hjelp og nødvendig beskyttelse. Siden 2014 har regjeringen styrket Bo- og støttetilbudet for personer over 18 år utsatt for tvangsekteskap og æresrelatert vold, for å utvikle og forbedre dette. I 2014 budsjettet var det satt av 10,8 mill. kroner til tilbudet, beløpet har blitt økt årlig og i Prop. 1 S (2017-2018) er budsjettforslaget 16 mill. kroner.
Det jobbes kontinuerlig med å forbedre tilbudet. Reduksjonen i Prop 24 S (2017-2018) følger imidlertid av forsinkelser i arbeidet med å utvikle og utvide tilbudet.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har ansvar for å forvalte tilbudet, som finnes i 5 kommuner spredt over landet, og omfatter 22 plasser. I 2014 kom Institutt for samfunnsforskning med en kartlegging av hjelpebehovene til unge som bryter med familien, og det miljøterapeutiske arbeidet i tilbudet (ISF rapport 2014:13). Bufdir har fulgt opp kartleggingen med et utviklingsprosjekt. I 2016 ble det utarbeidet en faglig plattform for tilbudet, som videreutvikles i 2017. Deler av arbeidet for å utvide tilbudet vil imidlertid skje i 2018, ikke i 2017, som var planen.
Regjeringen tar problemer knyttet til sosial kontroll og æresvold på største alvor. Det ble på kvinnedagen i år lansert en plan som heter «Retten til å bestemme over eget liv: Handlingsplan mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse 2017-2020» Den inneholder en rekke grep for å bedre samarbeidet, varslingen og sikre at barn og unge som blir utsatt for dette får den oppfølgingen de trenger. Neste år skal vi ha på plass en mentorordning, hvor unge personer som har brutt ut av miljøene skal kunne ha en person som kan støtte seg i den tøffe situasjonen dette er.