Terje Aasland (A): Vil samferdselsministeren påse at ny operatør må opprettholde dagens stoppstruktur på Sørlandsbanen gjennom Telemark?
Begrunnelse
Det vises til besvarelse 23.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Dokument nr. 15:291 (2017-2018). I besvarelsen skriver samferdselsministeren følgende: Det innebærer at togoperatøren har krav om å betjene alle stasjonene, men selv kan velge å tilpasse stoppstrukturen ved at enkelte tog kun stopper ved behov, eller at det er enkelte avganger som ikke stopper på alle stasjoner osv. NSB velger i dag å stoppe på disse stasjonene på grunn av det markedsmessige behovet de ser. Det regner vi også med at en ny operatør vil gjøre. I denne delen av svaret kommer det klart frem at det er opp til en ny operatør å velge stoppstruktur. Derfor var mitt hovedanliggende å få et svar fra samferdselsministeren på om ny operatør er forpliktet til å følge tidligere stoppstruktur hvor det i dag er slik at de fleste tog stopper på Neslandsvatn og i Lunde, alle avganger stopper i Drangedal, Bø og på Nordagutu, noe som gjør at Sørlandsbanen er et godt transporttilbud for innbyggere i store deler av distrikts-Telemark. En reduksjon av eksisterende stoppstruktur vil være en betydelig svekkelse av mobilitet og tilgjengelighet for store deler av befolkningen i Telemark.