Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:560 (2017-2018)
Innlevert: 15.12.2017
Sendt: 15.12.2017
Besvart: 19.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Vil samferdselsministeren påse at ny operatør må opprettholde dagens stoppstruktur på Sørlandsbanen gjennom Telemark?

Begrunnelse

Det vises til besvarelse 23.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Dokument nr. 15:291 (2017-2018). I besvarelsen skriver samferdselsministeren følgende: Det innebærer at togoperatøren har krav om å betjene alle stasjonene, men selv kan velge å tilpasse stoppstrukturen ved at enkelte tog kun stopper ved behov, eller at det er enkelte avganger som ikke stopper på alle stasjoner osv. NSB velger i dag å stoppe på disse stasjonene på grunn av det markedsmessige behovet de ser. Det regner vi også med at en ny operatør vil gjøre. I denne delen av svaret kommer det klart frem at det er opp til en ny operatør å velge stoppstruktur. Derfor var mitt hovedanliggende å få et svar fra samferdselsministeren på om ny operatør er forpliktet til å følge tidligere stoppstruktur hvor det i dag er slik at de fleste tog stopper på Neslandsvatn og i Lunde, alle avganger stopper i Drangedal, Bø og på Nordagutu, noe som gjør at Sørlandsbanen er et godt transporttilbud for innbyggere i store deler av distrikts-Telemark. En reduksjon av eksisterende stoppstruktur vil være en betydelig svekkelse av mobilitet og tilgjengelighet for store deler av befolkningen i Telemark.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg viser til mitt brev fra 23. november 2017 med svar på spørsmål 291 fra stortingsrepresentant Terje Aasland.
Som en følge av jernbanereformen er ansvaret for kjøp av persontogtjenester delegert fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet fra 1. januar i år. Dette er gjort bl.a. for å legge til rette for konkurranseutsetting av togtilbudet. Et viktig kriterium operatørene som legger inn tilbud blir vurdert etter er hvordan de vil styrke trafikkgrunnlaget og gjøre tilbudet mer attraktivt.
Jernbanedirektoratet opplyser at operatøren som skal trafikkere trafikkpakke sør, som regiontogene på Sørlandsbanen gjennom Telemark er en del av, skal legge dagens stoppmønster til grunn for togtilbudet. Dette innebærer at det ikke er lagt opp til noen reduksjoner i antall stopp i Telemark i forhold dagens ruteopplegg. Jernbanedirektoratet har også opplyst at de, på bakgrunn av at det er oppstått usikkerhet om tolkningen av formuleringene i konkurransegrunnlaget, vil gjøre en presisering og tydeliggjøring av kravene til betjening av stasjoner i en senere oppdatering av konkurransegrunnlaget.
La meg samtidig minne om at dagens regjering har vært opptatt av å styrke togtilbudet i landet, ikke svekke det. Tilbudet på Sørlandsbanen ble styrket i 2014 som følge av økte budsjettbevilgninger. Forbedringen av togtilbudet har gitt tilnærmet totimers frekvens mellom Oslo og Stavanger. Antall avganger økte på hverdager fra fem til åtte mellom Oslo og Kristiansand, og fra fire til sju gjennomgående reiser mellom Oslo og Stavanger. Også helgetilbudet ble forbedret. Dette tilbudet skal altså ligge til grunn for konkurranseutsettingen av togtrafikken på Sørlandsbanen.