Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:565 (2017-2018)
Innlevert: 15.12.2017
Sendt: 15.12.2017
Besvart: 05.01.2018 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden vurdere å utsette kravet om bakvakt i legevakt for leger uten vaktkompetanse, som etter planen gjelder fra 1. mai 2018?

Begrunnelse

Akuttmedisinforskriften trådte i kraft 1. mai 2015. I denne kom krav om at dersom lege i vakt ikke har vaktkompetanse, skal det være lege med vaktkompetanse i bakvakt. Ved behov må bakvakt rykke ut. Kravet skal etter planen innfris innen 1. mai 2018. Spørsmålsstilleren har mottatt følgende informasjon i møte med Legevakta i Norddal, Stordal, Vestnes og Ørskog (ØILV):
Legevakta i Norddal, Stordal, Vestnes og Ørskog (ØILV) dekker i dag et stort geografisk område. ØILV har ansvar for legevakt hverdager fra 15.30 til klokka 22.00 og på lørdager og søndager fra klokka 08.00 til 22.00. All legevakt på natten dekkes av Ålesund interkommunale legevakt (ÅILV). Leger i ØIVL må ta nattevakter på ÅILV på linje med andre leger. Det er 13 fastleger og 4 turnusleger i de fire samarbeidende kommunene. Av disse er 5 fastleger over 60 år og dermed unntatt vaktplikt.
For legene i ØILV vil konsekvensen av at kravet til bakvakt i akuttmedisinforskriften innføres være at antall vakter øker med 50 % for fastleger med vaktplikt og vaktkompetanse. For hver vakt en turnuslege tar ekstra, må en fastlege dekke opp med bakvakt. Kravet vil få store konsekvenser for ØILV. Fastlegeordningen er under stort press på grunn av arbeidsmengde, høyt aldersgjennomsnitt på legene og svak rekruttering. Tvang og arbeidsplikt vil være uheldig for rekruttering. Å pålegge stor økning i vaktbelastning kan føre til at kommunene mister fastlegene. Spørsmålsstilleren deler kommunene Norddal, Stordal, Vestnes og Ørskog sin bekymring og mener den er lik tilbakemeldingene fra mange andre plasser i landet. Kravet i akuttmedisinforskriften oppgir ØILV at kan føre til at mange mindre kommunale og interkommunale legevakter må legges ned. Kommunene må da slutte seg til større legevakter, det vil gi lengre reisevei og dårligere beredskap i distriktene. Spørsmålsstilleren mener dette er svært alvorlig og bekymringsfullt, fordi det vil gi svekket legeberedskap og helsetilbud til befolkningen på disse plassene. Forslag til endring i Akuttmedisinforskriften er nå på høring og i forbindelse med denne mener spørsmålsstilleren statsråden må vurdere å utsette kravet om bakvakt i legevakt for leger uten vaktkompetanse. Gitt situasjonen vil ikke dette kravet styrke legevaktene, snarere svekke dem.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg vil starte med å takke representanten for å sette fokus på kommunal legevakttjeneste som er en viktig del av den akuttmedisinske kjeden utenfor sykehus. Jeg merker meg de bekymringene representanten tar opp. Rekrutteringssituasjonen i fastlegeordningen, og dermed også i legevakttjenesten, er noe jeg tar svært alvorlig.
Akuttmedisinforskriften ble fastsatt i 2015 og var et første skritt på veien for å styrke kompetanse og kvalitet i legevakttjenesten. I høringsrunden ble det meldt bekymringer fra KS og kommunesektoren for kostnader, gjennomførbarhet og bærekraften i ordningen dersom de foreslåtte kompetansekravene ble opprettholdt. Av denne grunn ble det fastsatt en overgangsordning på tre år, fram til 1. mai 2018, for innfrielse av krav til grunnkompetanse for bl.a. lege i vakt. Samtidig ga jeg Helsedirektoratet i oppdrag, i samarbeid med KS, å følge med på, og evaluere implementeringen av forskriften i kommunene. Frist for oppdraget er i slutten av januar 2018.
Forslagene til endringer/justeringer i akuttmedisinforskriften, som i høst ble sendt på høring med frist 8. januar, gjelder justering av krav til grunnkompetanse for lege i vakt som følge av ny forskrift om kompetansekrav for leger i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, utvidelse av overgangsordningen for kurs i akuttmedisin mv. (grunnet kurskapasiteten) og justeringer i bakvaktkravet for å tilrettelegge for et pilotprosjekt på legevaktområdet.
Jeg avventer nå høringsuttalelsene knyttet til akuttmedisinforskriften og Helsedirektoratets evalueringsrapport, og vil vurdere nøye situasjonen og behov for tiltak når disse foreligger.