Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:572 (2017-2018)
Innlevert: 15.12.2017
Sendt: 18.12.2017
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 20.12.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hvilke tiltak har regjeringen satt i verk fra 2013 og frem til i dag for å følge opp og oppdatere innholdet i stortingsmeldingen Utdanning for velferd, og hva foreligger av planer for å følge opp forslag og tiltak som Stortinget sluttet seg til under behandling av meldingen?

Begrunnelse

Regjeringen Stoltenberg II la frem Stortingsmeldingen Utdanning for velferd - samspill i praksis (2011-2012) i 2012. Flere aspekter med avgjørende betydning for hvordan vi møter de nødvendige kompetansebehovene i vår velferdsmodell ble drøftet i fremlegget og behandlingen av meldingen.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 572 fra stortingsrepresentant Ingvild Kjerkol til helse- og omsorgsminister Bent Høie
Spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 572 er overført til undertegnede.
Regjeringen Stoltenberg II la i 2012 fram Meld. St. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd – Samspill i praksis. I store trekk stilte Stortinget seg bak meldingen. Det overordnede målet med stortingsmeldingen var å sikre at utdanning og forskning framskaffer den kunnskap og kompetanse som trenges for et fortsatt bærekraftig velferdssystem, der pasienter og brukere møter kvalitativt gode og trygge tjenester på en effektiv og omsorgsfull måte.
I oppfølgingen av stortingsmeldingen har regjeringen Solberg gjennomført et stort antall viktige tiltak og utredninger knyttet til Meld. St. 13 (2011-2012). Som eksempel kan nevnes nasjonalt utviklingsarbeid for å styrke kvalitet og relevans i praksisstudier i helse- og sosialfagutdanningene, etablering og utvikling av forskningsprogram, oppfølging av barnevernspedagog-, sosionom- og vernepleierutdanningene for bedre kvalitet og relevans, forsøk med opptak til Y-vei og TRES i sykepleier-, vernepleier-, barnevernspedagog- og barnehagelærerutdanning, ny forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanningene og utvikling av felles innhold i helse- og sosialfagutdanningene. Styrking og lovfesting av praksis i kommunene er foreløpig ikke prioritert i de årlige budsjettprosessene. Stortinget har vært holdt orientert om deler av oppfølgingen gjennom de årlige budsjettproposisjonene, meldinger og spørsmål fra Stortinget.
Høsten 2017 startet departementet implementering av et nytt styringssystem for helse- og sosialfagutdanningene som har som mål at utdanningene selv, tjenestene og sektormyndighetene det utdannes til, får økt innflytelse på det faglige innholdet i utdanningene. Arbeidet gjennomføres i nært samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet. Erfaringene så langt er at representantene fra utdanningssektoren og fra tjenestene finner samarbeidet fruktbart og positivt. Etter planen skal alle de helse- og sosialfaglige utdanningene ta i bruk de nye faglige retningslinjene fra høsten 2020.