Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:590 (2017-2018)
Innlevert: 19.12.2017
Sendt: 20.12.2017
Besvart: 22.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Telenor avslår å reparere skader som oppstod på bredbåndsnettet i Gan i Fet kommune med begrunnelse at det blir for dyrt. Skadene oppstod på grunn av kabelbrudd etter gravearbeider i området.
Mener statsråden det er akseptabelt at en bredbåndleverandør ikke reparerer kabelbrudd med begrunnelse at det ikke lønner seg, og hva vil statsråden foreta seg for å sikre at Telenor og andre leverandører av bredbånd tar ansvar for at kabelnettet de har levert holdes vedlike?

Begrunnelse

Avisa Romerikes Blad opplyser 14. desember at Telenor begrunner manglende reparasjon av bredbåndsnettet til 6 husstander i Gan i Fet kommune med at det er regningssvarende for selskapet å reparere skadene. De seks berørte kundene blir henvist til mobilt bredbånd, som blir en dyrere og mindre effektiv løsning for brukerne.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Norge har i dag god mobil- og bredbåndsdekning både i europeisk og global målestokk. Nær 100 prosent av innbyggerne har et grunnleggende bredbåndstilbud enten i form av fast eller mobilt bredbånd. Fire av fem husstander har tilbud om høyhastighetsbredbånd definert som 100 Mbit/s eller mer. Dekningen for mobilt bredbånd (4G/LTE) er på over 99 prosent av husstandene og på rundt 90 prosent av landarealet.
Det gode bredbåndstilbudet vi har for landet sett under ett er et resultat av en markedsbasert og teknologinøytral bredbåndspolitikk. Dette har vært den rådende politikken siden utbygging av bredbånd startet i Norge rundt århundreskiftet og følger anbefalinger fra blant annet OECD. Det er de kommersielle aktørene som i hovedsak beslutter hvor det skal bygges ut, det er fri etablering og tilbyderne har også anledning til å legge ned bredbåndstilbud dersom det ikke bærer seg økonomisk. Dette gjelder selvsagt også Telenor. Staten har ikke pålagt verken Telenor eller noen annen tilbyder leveringsplikt på bredbånd. Slik bredbåndspolitikken er innrettet, og innenfor gjeldende regelverk, vil det derfor i sjeldne tilfeller kunne skje at sluttbrukere mister det tilbudet de har og at de dermed må velge en annen bredbåndsteknologi eller i verste fall blir stående uten et tilbud. Jeg vil understreke at den siste dekningsundersøkelsen gjennomført for norske myndigheter (2016) indikerer at det er et relativt lavt antall husstander (anslagsvis under 1 000 husstander i hele landet) som står helt uten et grunnleggende bredbåndstilbud (minimum 4 Mbit/s). I 2013 var det tilsvarende tallet ca. 9 000 husstander. Samtidig er jeg opptatt av at alle må ha et tilbud. Det blir stadig vanskeligere – om ikke umulig – å delta i samfunnet uten tilgang til internett. Dette gjelder selvsagt ikke bare i Norge.
Staten bidrar med tilskudd til bredbåndsutbygging i områder der det er ulønnsomt for ekombransjen å bygge. Tilskuddet forvaltes av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. I 2018 skal det tildeles statlig støtte for ca. 149,7 mill. kroner over denne ordningen. Dette tilskuddet vil utløse ytterligere private investeringer og lokale bidrag. Det går fram av Meld. St. 27 (2015-2016) at regjeringen vil at et mål for tilskuddsordningen skal være å bidra til at husholdninger og bedrifter som ikke har et kommersielt basert bredbåndstilbud med minst 4 Mbit/s nedstrømshastighet og 1 Mbit/s oppstrømshastighet, får et slikt bredbåndstilbud fra minst én tilbyder. Dersom dette målet ikke nås ved kommersiell utbygging og ved hjelp av statlige tilskudd, vil regjeringen eventuelt vurdere andre tiltak for å sikre varig bredbåndstilbud til alle.
Når det gjelder den konkrete saken som er bakgrunn for spørsmålet, går det frem av artikkelen fra Romerikes blad at kundene i det aktuelle området har alternativt bredbåndstilbud både fra Telenor (mobilt bredbånd) og fra en annen lokal internettleverandør. Det er altså slik saken er fremstilt i media ikke slik at disse husstandene mister muligheten til internettforbindelse.